ShippingWatch

Vestafrika er fortsat hotspot for pirater

Samtlige kidnapninger af besætninger i år har fundet sted i Guinea-bugten, viser nye tal. Og antallet af piratangreb mod skibe i bugten kan vise sig at være endnu højere, vurderer IMB i rapport.

Foto: Finn Frandsen

Det er ikke uden risiko at sejle med handelsskibe i Vestafrika og særligt Guinea-bugten, fremgår det af nye tal fra IMB's internationale piratagentur, der viser udviklingen for piratangreb i 2018 indtil videre.

Samtlige kidnapninger af besætningsmedlemmer i 2018 har fundet sted i netop Guinea-bugten, lyder det fra agenturet. 25 besætningsmedlemmer er indtil videre blevet bortført i år med over seks forskellige hændelser i bugten, hvilket "fremhæver den højere risiko i dette område," lyder det i en pressemeddelelse.

"Desuden antages det, at det sande antal hændelser i Guinea-bugten er 'væsentligt højere', end hvad der bliver indrapporteret til IMB Piracy Reporting Centre," skriver IMB.

Blandt andet det hollandske rederi ForrestWave blev udsat for et piratangreb i området i år. Det skete ud for Nigeria, hvor i alt 11 søfolk blev kidnappet i foråret. I slutningen af maj blev besætningen løsladt, oplyste rederiet.

Kidnappet besætning løsladt af pirater i Nigeria

Færre hændelser i andre områder

IMB melder dog også om en mere positiv udvikling i andre områder, der tidligere været udsat for piratangreb i stort omfang. Områder, der tidligere har været plaget af mange angreb, har oplevet et fald.

Det er blandt andet tilfældet i Østafrika, hvor der ikke har været nogen meldinger om angreb ud for Somalias kyst i andet kvartal. Ved Filippinerne faldt antallet af meldinger til tre i kvartalet. Trods faldet opfordrer IMB dog til fortsat agtpågivenhed i disse områder.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Oversigt over Vestafrika og hændelserne i Guinea-bugten ifølge IMB. Kilde: IMB Piracy Report | Foto: Kilde: IMB Piracy Rapport
Oversigt over Vestafrika og hændelserne i Guinea-bugten ifølge IMB. Kilde: IMB Piracy Report | Foto: Kilde: IMB Piracy Rapport
 

Bureauet modtog i første halvår af 2018 i alt 107 meldinger på verdensplan om hændelser med piraters indblanding. Hændelserne er fordelt på 69 skibe, der blev bordet, 23 forsøg på angreb, beskydning mod i alt 11 skibe, mens fire skibe blev kapret. Især tank- og tørlastskibe har været de foretrukne mål blandt pirater med henholsvis 40 og 39 skibe, som er blevet angrebet.

Kapringerne er alene sket i årets første tre måneder, da der i andet kvartal ikke var nogen meldinger om kaprede fartøjer, skriver IMB.

For hele 2017 var der i alt 180 meldinger om angreb, hvor antallet af piratangreb var det laveste i 22 år.

Antallet af piratangreb og røverier mod skibe i Asien faldt i første halvår

Rederier efterlyser forlængelse af piratplan

Antallet af piratangreb når laveste niveau i 22 år 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs