ShippingWatch

Her er Maersks nye struktur for regnskaber

A.P. Møller-Mærsk har med første kvartal præsenteret en ny struktur for sine fremtidige regnskaber. Få overblikket her.

Foto: /ritzau/Jens Dresling

Torsdag var første gang, at A.P. Møller-Mærsk offentliggjorde regnskab med den nye struktur. En struktur, der skal afspejle, at selskabet ikke længere ser sig selv som et konglomerat og er på vej ud af olien.

Maersk har en strategi om, at det gerne vil vokse sin forretning på alt det, der ligger ud over transporten af en container fra havn til havn, og det er den nye struktur også et udtryk for.

Det er for eksempel mersalg af logistikydelser, hvor Maersk står for alle led i fragten - og ikke kun sejladsen - eller at hjælpe med finansiering af kundens fragt.

Her er et overblik over den nye struktur, der betyder fire nye forretningssegmenter:

Ocean

Det klart største område målt på omsætning med al containerfragten i Maersk Line og Hamburg Süd samt otte havneterminaler fra APM Terminals, som stort set kun håndterer Mærsks egne containere. I 2017 var omsætningen på 30,95 mia. dollar, mens EBITDA-overskuddet var på 2,78 mia. dollar.

Logistics & Services

Den næststørste division indeholder speditørselskabet Damco samt alle de serviceydelser, der bliver solgt på tværs af Maersk Line, APM Terminals og de øvrige forretningsområder - med undtagelse af Hamburg Süd. Logistics & Services kan sammenlignes med DSV. Divisionen havde i 2017 en omsætning på 5,77 mia. dollar, hvilket gav et EBITDA-overskud på 139 mio. dollar.

Terminals & Towage

Den tredjestørste division indeholder 68 havneterminaler fra APM Terminals, der primært håndterer containere fra eksterne leverandører, samt slæbebådsselskabet Svitzer. Omsætningen var i 2017 på 3,48 mia. dollar og EBITDA-overskuddet på 639 mio. dollar.

Manufacturering & Others

Det klart mindste område, der indeholder Maersk Container Industry, som producerer containere, Maersk Oil Trading, som står for indkøb af bunkerolie, samt en ejerandel i det norske bilfærgerederi Höegh Autoliners. I 2017 lød omsætningen på 1,69 mia. dollar, mens EBITDA-overskuddet var på 173 mio. dollars.

Maersk Line er ramt kommercielt og på omkostningerne  

Salget af Maersk Oil løfter energidivision markant 

Søren Skou: Utilfredsstillende resultat for containerforretningen 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs