ShippingWatch

Søren Skou: Utilfredsstillende resultat for containerforretningen

Maersk Line, Hamburg Süd samt flere havneterminaler, samlet i Ocean-segmentet, fik et driftsresultat på 492 mio. dollars i første kvartal. Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende, siger Group CEO Søren Skou i regnskabet.

Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

Maersks Ocean-segment fik et driftsresultat på 492 mio. dollars i årets første kvartal, viser regnskabet fra Maersk-gruppen torsdag morgen. I samme periode sidste år fik segmentet, der med den nye regnskabsstruktur omfatter Maersk Line, Hamburg Süd og otte havneterminaler under APM Terminals, et driftsresultat på 484 mio. dollars.

Om gruppens resultat siger Group CEO Søren Skou:

"I første kvartal af 2018 oplevede vi 30 pct. vækst i vores omsætning. Samtidig er integrationen af vores forretning godt i gang med en succesfuld start på sammenlægningen med Hamburg Süd og lukning af transaktionen af Maersk Oil i marts, der gav en gevinst på USD 2.6 mia. Imidlertid var vores resultater på den korte bane utilfredsstillende, især i den Ocean-relaterede del af vores forretning," siger Skou og fortsætter:

"Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable, og vi fastholder vores guidance for 2018."

Højere bunkerpriser

Omsætningen for størstedelen af containerforretningen samlet i Ocean steg til 6,8 mia. dollars fra 5 mia. dollars i samme periode sidste år. Det var en stigning på 38 pct., hvis man fratrækker 9 pct. fra Hamburg Süd, som op mod jul blev en del af Maersk Line.

Se regnskabet fra Maersk her

Driftsresultatet for Ocean-segmentet blev ifølge regnskabet negativt påvirket af højere enhedsomkostninger. Blandt andet den højere oliepris, som den seneste måned er steget og nærmer sig 80 dollars per tønde, har givet højere udgifter til brændstof, mens også valuta og portefølje-mixet i Hamburg Süd har spillet ind.

I gennemsnit steg bunkerpriserne med 19 pct. i kvartalet, og Maersk Ocean betalte 1,2 mia. dollars for brændstof i årets første tre måneder sammenlignet med 782 mio. dollars i samme periode sidste år. Netop de højere bunkerprisers effekt er gennemgående for de containerrederier, der indtil videre er kommet med regnskab. Tyske Hapag-Lloyd og sydkoreanske HMM gjorde begge opmærksom på det for nylig i forbindelse med offentliggørelsen af deres regnskaber.

Svagere efterspørgsel

I kvartalet steg fragtmængderne, uden Hamburg Süd, med 2,2 pct., hvilket er under den forventede vækst i den globale efterspørgsel på 3-4 pct., men forventet, skriver selskabet. Farten er dog taget af, når man sammenligner med de stærke vækstrater i begyndelsen af 2017.

"Den udvikling viser et svagere momentum for den globale økonomi, drevet af et lavere globalt detailsalg. Efterspørgslen på container på øst-vest handelsruterne var svagere i første kvartal 2018, især drevet af svagere import i USA efter høje vækstrater de foregående kvartaler," skriver Maersk i regnskabet.

Også importen i Europa tog af, mens importen til Asien fra USA og Europa faldt betydeligt, bl.a. på grund af Kinas beslutning om at forbyde skrald og ophugningsmaterialer, fremgår det.

Med dagens regnskab er det første gang, at A.P. Møller-Mærsk bruger den nye struktur for gruppen, hvor Ocean-segmentet er den største division målt på omsætning med containerfragten fra Maersk Line, Hamburg Süd og otte terminaler i APM Terminals, som næsten kun håndterer containere fra Maersk.

"Det nye format reflekterer, at vi er en integreret global containertransport og logistikforretning, der fokuserer på vores kunders værdikæder, og det giver os mulighed for at følge vores fremgang i forretningen, især i de dele der ikke er ren søfragt, og hvor vi skal vækste med det formål at minimere den cykliske del af vores forretning," siger CEO Søren Skou i en regnskabet.

I slutningen af første kvartal havde Ocean-segmentet en flåde på 346 ejede skibe og 430 indcharterede skibe. Hamburg Süd havde et driftsresultat på 88 mio. dollars i kvartalet.

Her er Maersks nye struktur for regnskaber 

Containerrederier rammes hårdt i 2018 af stigende oliepriser 

A.P. Møller Holding taber milliarder på kursskifte i Maersk 

Maersk klar med ny regnskabsstruktur

Utålmodige investorer kræver holdbar profit fra Maersk 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs