ShippingWatch

Maersk-gruppen får underskud på 239 mio. dollars i første kvartal

Maersk fik en markant vækst i omsætningen i første kvartal i år på 30 pct., mens underskuddet blev 100 mio. dollars større.

Foto: Terminal de Contenedores Quetzal

Maersk-gruppens udvikling i første kvartal var præget af en stor vækst i omsætningen og et stigende underskud.

Af regnskabsrapporten udsendt torsdag morgen fremgår det, at omsætningen voksede med 30 pct. til 9,2 mia. dollars fra en omsætning på 7,1 mia. dollars i første kvartal 2017.

Væksten i omsætningen skyldes flere ting, skriver Maersk i regnskabet, men integrationen af Hamburg Süd spiller en stor rolle.

Læs regnskabet fra Maersk her

Maersk har forud for regnskabet i første kvartal opdelt forretningen i fire nye segmenter: Ocean, Logistics & Services, Terminals & Towage og Manufacturing & Others.

Langt størstedelen af omsætningen skyldtes væksten i Ocean-segmentet, der dækker over aktiviteterne i Maersk Line og flere terminaler. De tre forretningssegmenter, som ikke relaterer sig til Ocean-segmentet, udgjorde 32 pct. af omsætningen.

Resultatet efter skat blev et underskud på 239 mio. dollars mod et underskud i samme periode sidste år på 139 mio. dollars. CEO Søren Skou betegner resultatet som utilfredsstillende og fremhæver, at der er sat en række kortsigtede initiativer i gang for at forbedre profitabiliteten.

Resultaterne i første kvartal rykker dog ikke ved Maersks forventning om et driftsresultatet for i år, der er højere end i 2017 og i størrelsesordenen mellem 4 og 5 mia. dollars.

De to forretningsområder Maersk Drilling og Maersk Supply Service har været frasalgskandidater siden 2016. Forventningen er, at de vil blive solgt fra inden udgangen af 2018, fremhæver Maersk i regnskabet.

Søren Skou: Utilfredsstillende resultat for containerforretningen

Her er Maersks nye struktur for regnskaber 

Højere bunkerpriser giver HMM underskud 

Maersk-rådgiver: Transformation kan tage ti år 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs