ShippingWatch

Maersk-rådgiver: Transformation kan tage ti år

Omfattende kulturelle forandringer af virksomheder kan tage op mod ti år at gennemføre, vurderer Maersk-toprådgiver John Weeks, skriver Berlingske Business.

Foto: Maersk

A.P. Møller-Maersk, der er i gang med en historisk digital offensiv, kan allerede spore utålmodighed hos aktionærerne. Men store kulturelle forandringer af virksomheder kan tage op mod ti år at gennemføre. Det mener en af verdens førerende eksperter på området, amerikaneren John Weeks, der de seneste fem år har været en af Maersk-koncernens toprådgivere.

Det skriver Berlingske Business.

Den store danske virksomhed er i gang med den største kulturelle omlægning nogensinde i dansk erhvervshistorie. Energiselskabet Maersk Oil er solgt fra, mens resten af virksomheden skal udvikle sig til en digital transportvirksomhed, der fremadrettet skal fragte varer over hele kloden langt mere effektivt end i dag.

"Selskaberne spørger nogle gange, hvor lang tid det tager at ændre kulturen. To år er ikke i nærheden af at være tid nok for store selskaber. Og en af de fejl, store virksomheder begår, er for tidligt at erklære, at målet er nået. Det sker, fordi det er nemt at være utålmodig efter resultater, men sandheden er, at det kan tage ti år at ændre en kultur," siger John Weeks til Berlingske Business og understreger, at han ikke vil snakke specifikt om ændringerne i den 114-årige danske virksomhed.

Det eneste, som Weeks gør klart, er, at Søren Skou er en topchef, der kommunikerer åbent og tydeligt. Det er ikke en selvfølge, påpeger amerikaneren, der udover Maersk har været rådgiver for store globale virksomheder som ABB, British American Tobacco, Nestlé og LafargeHolcim.

Rivaler afviser blockchain-platform fra Maersk

Dårligt vejr rammer Maersk Line i første kvartal

 

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere