ShippingWatch

Maersk-rådgiver: Transformation kan tage ti år

Omfattende kulturelle forandringer af virksomheder kan tage op mod ti år at gennemføre, vurderer Maersk-toprådgiver John Weeks, skriver Berlingske Business.

Foto: Maersk

A.P. Møller-Maersk, der er i gang med en historisk digital offensiv, kan allerede spore utålmodighed hos aktionærerne. Men store kulturelle forandringer af virksomheder kan tage op mod ti år at gennemføre. Det mener en af verdens førerende eksperter på området, amerikaneren John Weeks, der de seneste fem år har været en af Maersk-koncernens toprådgivere.

Det skriver Berlingske Business.

Den store danske virksomhed er i gang med den største kulturelle omlægning nogensinde i dansk erhvervshistorie. Energiselskabet Maersk Oil er solgt fra, mens resten af virksomheden skal udvikle sig til en digital transportvirksomhed, der fremadrettet skal fragte varer over hele kloden langt mere effektivt end i dag.

"Selskaberne spørger nogle gange, hvor lang tid det tager at ændre kulturen. To år er ikke i nærheden af at være tid nok for store selskaber. Og en af de fejl, store virksomheder begår, er for tidligt at erklære, at målet er nået. Det sker, fordi det er nemt at være utålmodig efter resultater, men sandheden er, at det kan tage ti år at ændre en kultur," siger John Weeks til Berlingske Business og understreger, at han ikke vil snakke specifikt om ændringerne i den 114-årige danske virksomhed.

Det eneste, som Weeks gør klart, er, at Søren Skou er en topchef, der kommunikerer åbent og tydeligt. Det er ikke en selvfølge, påpeger amerikaneren, der udover Maersk har været rådgiver for store globale virksomheder som ABB, British American Tobacco, Nestlé og LafargeHolcim.

Rivaler afviser blockchain-platform fra Maersk

Dårligt vejr rammer Maersk Line i første kvartal

 

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere