ShippingWatch

Danske shippingselskaber med i stort EU-projekt om digitalisering

Blandt andre J. Lauritzen, DFDS og Danske Maritime er med i et stort EU-projekt, der vil bruge digitalisering til at skabe en mere grøn maritim sektor i Østersøen.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

De kommende tre år skal flere danske selskaber i den maritime industri være en del af et stort EU-projekt, der skal gøre sektoren omkring Østersøen mere miljøeffektiv ved at bruge digitale løsninger.

Projektet med titlen Ecoprodigi er et samarbejde mellem forskningsinstitutioner og branchen, som skal teste digitale løsninger, som kan være med til at øge miljøeffektiviteten i hele livscyklussen for et skib. Det oplyser Danske Maritime, som er en del af projektet sammen med blandt andre J. Lauritzen, DFDS, Syddansk Universitet OSK-ShipTech og flere.

"Vi ser frem til – sammen med projektorganisationen og medlemsvirksomheder – at deltage i dette spændende projekt, som kan få stor betydning for såvel landene omkring Østersøen generelt samt specifikt for den maritime industri, der skal udvikle og levere løsningerne. Vi glæder os til at byde ind med kompetencer samt at drage nytte af projektets resultater," siger teknisk chef Valdemar Ehlers i Danske Maritime.

Også Aalborg Universitet, Vessel Performance Solutions, Færgesekretariatet, Kockumation, Logimatic, og SIMAC er blandt de danske aktører.

Projektet vil skabe og teste digitale løsninger til at monitorere skibes effektivitet, optimere lasteoperationer og processer på værfer.

Samtidig skal projektet lave en køreplan for digitalisering af maritime sektorer, forberede anbefalinger til myndigheder og organisere offentlige tiltag til at understøtte af netværk inden for den maritime sektor.

Danmark og Kina indleder nyt maritimt samarbejde

Dansk officer skal til Afrikas Horn i kampen mod pirater

Dansker i spidsen for europæiske maritime advokater

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere