Norden har tabt 6 mia kroner i markedsværdi i år

Aktiekursen i Norden er halveret gennem 2014, og tørlast- og produkttankrederiet kan om få dage være på vej med et rædselsfuldt regnskab, lyder det fra analytikere.

Siden indgangen til 2014 har danske Norden fået kappet næsten halvdelen, 48 procent, af rederiets markedsværdi svarende til ca. 5,7 mia. kroner.

Det voldsomme fald i Norden-aktien er tæt forbundet med de meget høje forventninger, som rederiet i lighed med det meste af den globale tørlastindustri havde til 2014, og Norden synes at være på vej med endnu et rædselsfuldt kvartalsregnskab, der offentliggøres den 12. november.

Analytiker Frode Mørkedal i RS Platou Markets forventer et "forfærdeligt" kvartal i sin seneste preview og et endnu værre kvartal end tidligere ventet.

Norden i nyt fremstød i Australien 

For Nordens store tørlastdivision forventer Platou et driftsunderskud (EBITDA) på 21 mio. USD mod minus 6 mio. USD i det foregående kvartal. Forventningerne til 3. kvartal bygger på uændret flådestørrelse, men hvis Norden har reduceret flåden yderligere, kan resultatet måske blive en smule bedre.

Ikke desto mindre forventes et resultat i Norden at være i den lave ende af Bloombergs foreløbige konsensus blandt analytikere om et samlet driftsresultat for hele Norden Gruppen på minus fire mio. USD, der ifølge Platou er for optimistisk.

Platou forventer et samlet driftsunderskud (EBITDA) for Norden på 50 mio. USD for hele regnskabsåret 2014.

Aktieanalytiker Jesper Christensen fra Alm. Brand Markets vurderer Norden som en attraktiv og fornuftig prissat aktie, der er blevet straffet meget hårdt af det svage internationale tørlastmarked.

Norden må ændre sin strategi efter seks måneder 

"Norden har været igennem et meget ringe marked i starten af 2. halvår, som selskabet gik ind i med høje forventninger. Jeg mener, at aktien er blevet for hårdt straffet. Underliggende er der fortsat en fornuftig efterspørgsel og et mindre udbud af skibe fremadrettet. Så vi forventer fortsat, at markederne vil blive bedre, måske mod slutningen af året, og som vil fortsætte ind i 2015," siger Jesper Christensen til Shippingwatch.

Rater for de store og toneangivende Capesize-tørlastskibe er på det seneste steget markant, men spørgsmålet er, om det er tilstrækkeligt til at redde noget af det tabte hjem for tørlastrederierne i 2014.

Aktiemarkedet havde ved indgangen til 2014 så store forventninger til et opsving i tørlast, at markedet var villig til at betale en præmie i forhold til Nordens indre værdier.

Analytiker: Svagt bulkmarked hamrer Norden ned onsdag 

"Det har aldrig været set før i Nordens historie. I  hvert fald ikke i den tid, rederiet har offentliggjort sit teoretiske NAV (Indre værdi)," siger Jesper Christensen.

I Handelsbanken mener aktieanalytiker Dan Togo Jensen ikke, at 2015 bliver specielt meget bedre for Norden og resten af tørlastindustrien:

"Skibsværdierne vil fortsat erodere, også i 2015."

Ny CEO ikke meldt ud

Nordens bestyrelse har fortsat ikke meldt ud, hvem der skal efterfølge Carsten Mortensen som CEO.

Carsten Mortensen valgte i juni i år at træde tilbage for at kaste sig over nyt job som Group CEO i BW Group efter 10 år som topchef og i alt 17 år i Norden.

Efter bare et halvt år måtte Norden efter første halvår 2014 ændre den strategi, som rederiet satte i søen ved indgangen til 2014. Strategien var et opgør med mange års velkendt forsigtighed og fokus på afkast til aktionærerne i tørlast- og produkttank-rederiet. Beslutningen viste sig ikke at passe til det marked, der åbenbarede sig i løbet af første halvår.

"De dårligere end ventede markeder får ikke indflydelse på Nordens forretningsmodel og den overordnede strategi, men med baggrund i markedsudviklingen i 1. halvår er den del af strategien, der vedrører eksponeringen til markedet, blevet evalueret og tilpasset," skrev rederiet i sit halvårsregnskab i august.

De største aktionærer i rederiet Norden, A/S Motortramp og Rasmussengruppen A/S, opsagde for få uger siden deres fælles overenskomst og indbyrdes aftale. I mange år har de aktionærer haft en indbyrdes aftale om, at de ikke vil sælge til tredjemand uden først at tilbyde hinanden det.

Flere aktieanalytikere vurderede efterfølgende, at den omstændighed, at de store aktionærer ikke længere skal spørge hinanden først, hvis de vil sælge deres aktier i Norden, rejser spørgsmålet om, hvorvidt det finansielt velpolstrede tørlast- og tankrederi på sigt kan blive en overtagelseskandidat, f.eks. for kapitalfonde.

 

Store udsving holder Norden-investor tilbage 

Storaktionærer i Norden opsiger indbyrdes aftale  

Analysehus nedjusterer tørlast markant  

Nordens anonyme investor ind i supertank 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også