Analytiker: Svagt bulkmarked hamrer Norden ned onsdag

Forud for Nordens regnskab, der offentliggøres onsdag, forventer analytiker Jacob Pedersen, Sydbank, at det vil se ualmindeligt træls ud for rederiet. Tørlastkrisen rammer det.
AF RITZAU FINANS

Alt andet end et underskud vil være et overraskelse, når tørlast- og tankrederiet Norden onsdag offentliggør regnskab for andet kvartal, som har været præget af meget svage tørlastrater.

"Man skal forvente et dårligt regnskab og en nedjustering. Det ligger i kortene, fordi fragtraterne for særligt tørlast har været på nogle helt umanerligt ringe niveauer i andet kvartal. I panamax, hvor Norden har en meget stor eksponering, nåede raterne i andet kvartal de laveste niveauer nogensinde registreret,! siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Den svage udvikling i tørlastmarkedet vil uvægerligt ramme indtjeningen hos Norden, der på forventning om en bedring af markedsforholdene har valgt at holde mange af sine skibe åbne.

"Norden har en utraditionelt lav afdækning på forventning om et bedre marked, og man har lagt alting an på, at raterne skulle forbedres i løbet af i år, og det rammer naturligvis hårdt," siger Jacob Pedersen, der som følge af den udstrakte nedtur i tørlastmarkedet venter en nedjustering.

Dels er de forwardpriser, som Nordens forventninger tager udgangspunkt i, faldet siden rederiets regnskab for første kvartal tilbage i midten af maj måned, dels er andet kvartal formentlig blevet afviklet væsentligt ringere, end Norden havde forventet, vurderer Jacob Pedersen.

Nedjustering i første kvartal

Norden nedjusterede ved Q1 forventningerne til et EBITDA fra et tidligere ventet overskud på 20-120 mio. dollar til et resultat på mellem minus 40 mio. dollar og et plus på 60 mio. dollar.

Jacob Pedersen regner dog med en forbedring af tørlastraterne i andet halvår i forhold til det, som forwardraterne indikerer på nuværende tidspunkt, og det forklarer, hvorfor han forudser en nedjustering fra Norden, selvom han regner med et EBITDA for hele året på 9 mio. dollar.

Sydbanks analytiker ligger en anelse over konsensus, når det gælder forventningerne til, hvad Norden vil kunne opnå i år. Blandt de 10 analytikere, som SME Direkt har indsamlet estimater fra, er et nulresultat af primær drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) medianestimatet. Før regnskabet for første kvartal regnede analytikerne med et driftsoverskud på 47 mio. dollar.

Ser man på andet kvartal forudser analytikerne et negativt EBITDA på 18 mio. dollar efter et tab på 7,7 mio. dollar i første kvartal - også det indikerer, at konsensus blandt aktieanalytikerne er et bedre marked i andet halvår. Bundlinjen ventes at vise et nettounderskud for andet kvartal på 36 mio. dollar (268 mio. kr.) mod et nettounderskud på 22,4 mio. dollar i samme periode 2013.

Det store problem på tørlastmarkedet har de seneste år ikke været efterspørgslen, men derimod et stort udbud af skibe som følge af tidligere års flådetilvækst, som er gået ud over balancen. Det overudbud af skibe skal nu arbejdes væk, og den generelle forventning har været, at der nok skulle komme en bedring af tørlastmarkedet i år - en bedring, der dog har ladet vente på sig.

Eksportforbud i Indonesien

Især en ting har været med til at udskyde den bedring af tørlastmarkedet, som mange eksperter og rederier, herunder Norden, havde regnet med i løbet af i år.

Da Norden nedjusterede forventningerne i forbindelse med regnskabet for første kvartal, var det ifølge rederiets daværende topchef, Carsten Mortensen, især på grund af en overraskende svag udvikling i andet kvartal, der var præget af indonesernes eksportforbud for nikkel og bauxit.

"Hovedårsagen er det indonesiske forbud mod eksport af nikkel og bauxit (per 1. januar 2014, red.)," sagde Carsten Mortensen, der fortalte, at et stort antal skibe i handymax-størrelsen som følge af forbuddet blev positioneret i Atlanterhavet, hvor markedet derfor blev meget svagt.

Overudbuddet af skibe i Atlanten, hvor Norden havde mange af sine skibe beskæftiget, blev for alvor meget tydeligt i marts, og de lave fragtrater fortsatte ind i andet kvartal.

Ud over et indonesisk eksportforbud henviste Carsten Mortensen til et kulmarked, der var præget af en mild vinter i Europa og en hård vinter i USA, som mindskede kuleksporten. Grundlæggende fastholdt han dog, at historien om en efterspørgsel, der vokser mere end udbuddet, var intakt.

"Tank har været lidt mere af den samme historie, men det, der måske kan være udfordringen i forhold til Q1 er, at Norden ikke har helt den samme medvind fra råoliedelen, som man havde i Q1. Her overraskende Norden positivt, fordi de havde en del tankere i råoliesegmentet, som var rigtigt godt. Men også det segment er gået tilbage i andet kvartal," fortæller Jacob Pedersen.

Intermodal: Godt nyt for tørlast i Indonesien  

Norden-aktien faldet over 40 procent i 2014 

Norden-chef skifter til ny toppost 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også