ShippingWatch

Storaktionærer i Norden opsiger indbyrdes aftale

De største aktionærer i rederiet Norden har opsagt deres fælles overenskomst og indbyrdes aftale. Kan Norden blive en overtagelseskandidat, spørger analytikere.

De største aktionærer i rederiet Norden, A/S Motortramp og Rasmussengruppen A/S, har opsagt deres fælles overenskomst og indbyrdes aftale.

Det fremgår af en fondsbørsmeddelelse mandag.

Ejerne har i mange år haft en indbyrdes aftale om, at de ikke vil sælge til tredjemand uden først at tilbyde hinanden det.

A/S Motortramp ejer 11.851.240 aktier i Norden svarende til ca. 28,1 pct. af selskabets nominelle aktiekapital. Rasmussengruppen AS ejer 4.869.640 aktier i Norden svarende til ca. 11,5 pct. af selskabets nominelle aktiekapital.

Ifølge aktieanalytikere, Shippingwatch har talt med, kan den omstændighed, at de store aktionærer ikke længere skal spørge hinanden først, hvis de vil sælge deres aktier i Norden, rejse spørgsmålet om, hvorvidt det finansielt velpolstrede tørlast- og tankrederi på sigt kan blive en overtagelseskandidat, f.eks. for kapitalfonde.

"Aktionæroverenskomsten har været en spændetrøje, en typisk klausul, hvis man vil gøre det meget svært for den anden part at komme ud og for at imødegå, at der kan komme bud udefra. Derfor kan man med rette spørge, om Norden kan blive en overtagelseskandidat. Lige har vi en aktiekurs, der er meget trykket og langt nede, og hvor kapitalfonde nu kan begynde at vise interesse for virksomheden, der ikke har nogen gæld og en meget stor flåde," siger en aktieanalytiker.

Senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen vurderer over for Ritzau Finans, at opsigelsen af storaktionæroverenskomsten kan betyde, at Norden nu kan deltage i en konsolidering blandt rederierne:

"Tidligere har døren været lukket, og nu bliver den trods alt åbnet," siger han til Ritzau Finans og pointerer, at der dog i praksis kan være meget langt til en decidere konsolidering for rederiet.

Norden: Vi har ikke hørt noget

Michael Tønnes Jørgensen, finansdirektør i Norden, siger til ShippingWatch, at opsigelsen mellem de to aktionærer ikke betyder noget for rederiets daglige drift.

”Det er et anlæggende mellem de to hovedaktionærer, hvor Motortramp har været hos os i generationer, og Ramussengruppen har været her siden 2004. De er begge gode, stabile aktionærer,” siger han og fortsætter:

”Det er en formalitet, og aftalen er stadig i kraft løbende et år frem. Vi har ikke modtaget informationer om, at de ønsker at sælge ud.”

Rasmussengruppen reducerede i 2009 deres aktiepost fra 21-22 pct. til 11,5 pct. i dag.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Indtil for nylig var Norden den eneste investering i shipping for den familie-ejede Rasmussengruppen, men for godt en uge siden valgte fonden at overtage godt fem mio. aktier i den norske spiller inden for supertank DHT Holdings, som det seneste år har øget sin flåde af VLCC'ere ganske betydeligt og i dag er den største ejer af supertankere noteret på børsen i New York.

Den norske gruppe har holdt sig anonym i mediebilledet, men stammer helt tilbage fra 1936, hvor skibsreder Einar Rasmussen etablerede et rederi, som senere blev til Rasmussengruppen, der har tre forretningsområder: finansielle investeringer, ejendom og ejendomsudvikling og international skibsfart, hvor porteføljen nu er udvidet til to selskaber.

Nordens anonyme investor ind i supertank

Norden holder pause med investeringer i tørlast

Norden i nyt fremstød i Australien

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere