Tilbageholdte kinesiske bulkere frigivet

De mere end 20 kinesiske tørlastskibe, der siden starten af sidste uge blev holdt tilbage i indonesiske havne, fordi de havde omstridt nikkelmalm ombord, har nu fået lov at afsejle.

Den kinesiske ambassade i Indonesien måtte ind over, før de mere end tyve fuldt lastede tørlastskibe, der siden starten af sidste uge er blevet holdt tilbage i indonesiske havne, fik lov at sejle mod Kina med lasterne, skriver SinoShip.

Skibene blev angiveligt tilbageholdt som del af den disput, der gennem længere tid har eksisteret mellem de indonesiske myndigheder og de store indonesiske mineselskaber. På den ene side sad de indonesiske myndigheder, der gerne ser at en del mere af arbejdet i landets kæmpestore mineindustri inden for kobber, nikkel, kul og aluminium, forbliver i landet inden de enorme mængder sendes ud i verden til videre forarbejdning. Og på den anden sad de landet store mineselskaber, der ikke mener, at der er nogen grund til, at de skal tvinges til afholde udgifterne med at fremstille rene produkter og foretage investeringerne i dyre forarbejdningsanlæg.

Norden vil vokse på indonesisk kuleventyr 

I et antal havne blev over tyve skibe i sidste uge taget som gidsler i sagen, fordi havnemyndighederne angiveligt ikke kunne få frigivet de eksporttilladelser, der kræves, før de kinesiske skibe kunne sætte kursen mod hjemlandet.

Tørlastrederiet Shanghai Erli International Ship Management, var ifølge SinoShip blandt de kinesiske rederier, der ikke kunne få lov at sejle fra havnen Southeast Sulawesi, men det er der med hjælp fra den kinesiske ambassade nu lavet om på.  Ifølge en talsmand fra den kinesiske ambassade skulle årsagen til de manglende eksporttilladelser findes hos mineselskabernes administrationer, der ikke havde udfyldt papirerne korrekt.

Eksportløsning på vej i Indonesien

Over 20 tørlastskibe tilbageholdes i Indonesien

Indonesisk eksportstop kan presse bulkpriser op 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også