ShippingWatch

Norden vil vokse på indonesisk kuleventyr

Mere forretning i Indonesien står højt på ønskelisten i D/S Norden. Landet overgår nu Australien som verdens største eksportør af termisk kul til energisektoren.

Ingen steder i verden laster D/S Norden mere tørlast end i Indonesien, og det er kul, som fyldes i skibene, skriver rederiet i sit magasin Norden News, der er udkommet torsdag.

Indonesien overgår nu Australien som verdens største eksportør af termisk kul til energisektoren, og 15-20 gange om måneden laster et Norden-skib i Indonesien, som på trods af en vis opbremsning i økonomien fortsat har en årlig vækstrate i bruttonationalproduktet på godt fem procent. Derfor står mere forretning i Indonesien også højt på ønskelisten i Norden.

Norden kan høste stor gevinst på capesize-rater     

Indonesien har store reserver af kul som er verdens vigtigste energikilde efter olie, og landet ligger optimalt i forhold til de største aftagerlande i verden.

"Kurven over efterspørgslen efter kul går kun én vej – og det er opad! Kul er blevet den hurtigst voksende globale energikilde, idet det seneste årtis vækst i kulforbruget har været drevet af den økonomiske vækst i udviklingslandene, især Kina. Siden 1999 er den globale kulproduktion steget med i gennemsnit 4,1 procent om året til et niveau i 2012 på 7,9 mia. tons. 30 procent af verdens energibehov dækkes nu af kul – den højeste andel siden 1969, viser tal fra International Energy Agency, World Coal Association og BP," fremgår det af Norden News.

Foto: DONG
Foto: DONG
 

Nordens forretningsmæssige aktiviteter i Indonesien går tilbage til år 2000 og tog for alvor fart i 2007/2008 samtidig med, at den indonesiske eksport af termisk kul begyndte at boome. De anvendte skibstyper rækker lige fra Handysize (med en lasteevne på 28.000-38.000 tons) over Supramax og Panamax til Capesize (med en lasteevne på 171.000-180.000 tons).

Volumenmæssigt er kul også Nordens ubestridt største lasttype. I 2012 fragtede de 250 skibe i rederiets tørlastflåde 64 mio. tons råvarer (eksklusiv last på ubefragtede skibe), og heraf udgjorde kul 40 procent eller godt 25 mio. tons.

”Sammenlignet med andre førende kuleksporterende lande som Australien og Sydafrika ligger Indonesien geografisk optimalt i forhold til Kina, Indien og potentielle nye store markeder som Myanmar og Vietnam. Norden har kendskab til flere nye kraftværksprojekteri regionen, som går efter at få hovedparten af deres forsyninger fra netop Indonesien, hvorved de ikke alene sikrer sig lavere fragtudgifter, men også kul af en rigtig god kvalitet,” siger General Manager i Norden, Mukhlisin Aziz.

Norden henter 109 mio USD til økoskibe 

Norden ejer 5 pct. af egne aktier 

Platou: Flådevækst blandt store tørlastskibe er overdrevet  

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs