Over 20 tørlastskibe tilbageholdes i Indonesien

Et forestående eksportforbud på råvarer i Indonesien menes at være grunden til, at over 20 fuldt lastede kinesiske tørlastskibe for øjeblikket ikke kan få lov at lægge fra land.

De indonesiske myndigheder varslede kort før jul, at man fra og med 12. januar ikke længere ville tillade, at uforarbejdede råvareprodukter som nikkel- og aluminiumsmalm blev eksporteret. Nu tyder noget på, at eksportforbuddet allerede er trådt i kraft, og for øjeblikket befinder 20 fuldt lastede kinesiske tørlastskibe sig i et limbo, hvor de ikke kan få tilladelse til at sejle af sted med deres last.

Ifølge Sinoship kan rederne ikke få oplyst, hvorfor tilladelserne til afsejlingerne ikke bliver udleveret, men ifølge en unavngiven kilde i et datterselskab til rederiet China Shipping, er årsagen det kommende eksportforbud. Han kritiserer derudover de indonesiske havne for at have lastet skibene, uden først at have eksporttilladelserne til godset på plads.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

Kina har forud for det kommende eksportstop handlet stort ind af nikkelmalm i Indonesien, og det kan have været en af grundene til, at myndighederne nu har valgt at forhale skibenes afgang mod hjemlandet.

Eksportforbuddet gælder uforarbejdede indonesiske råvareprodukter, og formålet er holde en del forarbejdningsarbejdet i landet, til gavn for den nationale økonomi.

Længere tørlastture

Eksportstoppet kan, afhængigt af hvor længe det står på, få effekt for de globale tørlastrater. Det har blandt andet Drewry tidligere vurderet.

De kinesiske importører af råstofferne, som normalt køber ind i Indonesien, vil ifølge Drewry begynde at sejle længere væk til både Australien, Rusland og Filippinerne for at finde de ønskede råvarer. I perioden sen august til tidlig december steg tørlastraterne på nikkelmalm og aluminiumsmalm med 50 pct. som direkte resultat af meldingen om, at Indonesien kun vil eksportere forarbejdede produkter.

"Det vil have en meget positiv indvirkning på markedet, hvis der kommer et skifte til andre råstofkilder, der har en højere ton/mil-værdi," lød det fra Khalid Hashim, der er managing director i en af Thailands største tørlastrederier, Precious Shipping, tilbage i midten af december

Flytter det kinesiske fokus i den kommende tid fra Indonesien, vil det ifølge Drewry særligt kunne gavne Handysize og Supramax i størrelsesordenen 28.000-60.000 dwt. - især hvis Kina vælger at kigge i andre retninger end leverandører, der befinder sig i Filippinerne, som ikke ligger så meget længere væk end Indonesien.

Indonesisk eksportstop kan presse bulkpriser op

Kinas kulforbrug når 4,8 mia ton i 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu