ShippingWatch

Norden dropper sine tankforretninger i Iran

Ligesom Maersk Tankers og Torm afvikler aktiviteter i Iran, dropper også Norden at fragte gods ind og ud af landet.

Rederiet D/S Norden melder sig i rækken af danske rederier, der dropper at fragte gods ind og ud af det mellemøstlige land, Iran.

"Norient Product Pool dropper forretningerne i Iran på grund af sanktionerne og har ingen kontrakter dernede, der skal afvikles først," siger Jens Peter Skaarup, der er kommunikationschef i Norden.

Det er Norient Product Pool, der står for den kommercielle drift af Nordens tankflåde. Selskabet har haft små og få laster ind og ud af landet.

I denne uge skrev ShippingWatch, at Maersk Tankers afvikler sine nuværende kontrakter i Iran til november, når USA træder ud af atomaftalen og genindfører sanktionerne mod landet. Det samme gælder Torm, som stopper med at indgå nye aftaler.

Over for ShippingWatch vurderede executive director Jacob Meldgaard, at det ikke vil få de store regnskabsmæssige konsekvenser for rederiet.

"Du vil ikke kunne se det i vores tal. Selvfølgelig har det praktisk den betydning, at der er nogle af vores skibe, der ikke vil kalde Iran, men hvis du kigger på, hvad det betyder for vores indtjening og bundlinje, så har det ikke en betydning," sagde han.

USA har trukket sig fra atomaftalen, der blev indgået i 2015 mellem USA, Iran, EU, Frankrig, Tyskland og Rusland. I forbindelse med aftalen blev en række sanktioner mod Iran løftet i 2016. Men med et farvel til atomaftalen fra USA har amerikanerne igen indført sanktioner mod Iran.

De amerikanske sanktioner mod Iran, der blandt andet betyder et forbud mod at eksportere olie til USA, træder i kraft i november 2018. De resterende lande, der er med i atomaftalen, ønsker dog ikke at trække sig.

Nemt for Torm at sige farvel til Iran

Maersk Tankers lukker ned i Iran efter Trumps atom-exit

Iran vil forsøge at sikre atomaftale med EU

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere