ShippingWatch

Maersk Tankers lukker ned i Iran efter Trumps atom-exit

Det danske rederi Maersk Tankers afvikler sine nuværende kontrakter i Iran til november, når USA træder ud af atomaftalen og genindfører sanktionerne mod landet. Det samme gælder Torm, som stopper med at indgå nye aftaler.

Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Donald Trumps beslutning om at trække USA ud af atomaftalen får nu Danmarks største tankrederi til at afvikle sine forretninger i landet.

Maersk Tankers, som er ejet af Mærsk-familiens holdingselskab, har besluttet sig for foreløbigt at lukke ned i Iran som følge af den amerikanske exit.

I en meddelelse til ShippingWatch oplyser rederiet, at det vil afvikle sine nuværende kontrakter i landet fra 4. november, hvor de amerikanske sanktioner mod landet bliver genindført.

Vi vil opfylde kundeaftaler indgået før 8. maj og sikre, at de er afviklede før 4. november, som det bliver krævet af de genindførte sanktioner

Maersk Tankers i en meddelelse

"Maersk Tankers har transporteret laster for kunder ind og ud af Iran i begrænset omfang. Vi vil opfylde kundeaftaler indgået før 8. maj og sikre, at de er afviklet før 4. november, som det bliver krævet af de genindførte sanktioner. Vi overvåger udviklingen tæt og vurderer den potentielle konsekvens for vores aktiviteter, mens vi fortsætter dialogen med vores kunder for at informere dem om eventuelle forandringer," lyder det i et skriftligt svar.

Hvorvidt det betyder, at Maersk Tankers trækker sig helt ud af Iran, er uklart. ShippingWatch har forgæves forsøgt at få rederiet til at uddybe sin meddelelse, men mandag har en kilde fortalt til kreditbureauet S&P Platts, at Maersk Tankers ikke længere indgår aftaler i Iran.

USA's udtræden af atomaftalen blev annonceret på et pressemøde forrige tirsdag, hvor Donald Trump fortalte, at han ikke længere stoler på, at Iran lever op til aftalen. Derfor vil USA genindføre sine økonomiske sanktioner mod landet.

Torm lukker også ned

Den amerikanske beslutning har fået rederier og andre shippingselskaber til at genoverveje deres aktiviter i Iran. Frygten er især, at rederierne vil miste adgang til kapital i amerikanske banker, mens der også kan opstå tvivl om forsikringer.

Søndag advarede den amerikanske præsidents sikkerhedsrådgiver, John Bolton, samtidig europæiske virksomheder mod, at de kan blive ramt af amerikanske sanktioner, hvis de fortsætter med at handle med Iran.

Flere tankrederier var ellers vendt tilbage til det olierige land, efter at sanktionerne blev løftet i januar 2016. Det gælder blandt andet danske Torm, som nu også har valgt at træde på bremsen i Iran.

Vi følger situationen nøje og følger altid reglerne. Derfor er vi også stoppet med at tage nye aftaler på Iran

Nina Lomborg, senior communications manager, Torm

Over for ShippingWatch bekræfter Torm, at man ikke længere indgår nye aftaler i Iran som en direkte konsekvens af USA's exit fra atomaftalen.

"Vi følger situationen nøje og følger altid reglerne. Derfor er vi også stoppet med at tage nye aftaler på Iran," siger senior communications manager Nina Lomborg.

Mens USA vil forlade atomaftalen, så har den stadig opbakning fra de resterende parter, EU, Tyskland, Frankrig, Rusland og Kina. Irans udenrigsminister kommer desuden til Bruxelles tirsdag for at diskutere aftalens fremtid.

EU har desuden lovet at se nærmere på mulighederne for at beskytte europæiske virksomheder, som vil fortsætte med at gøre forretning i landet.

Trumps Iran-exit skaber uro hos rederierne

Søforsikringsselskaber: Iran-sanktioner får "betydelige konsekvenser" for shipping

Nye Iran-sanktioner kan øge USA's eksport af LNG

Iran klar til at genoptage atomprogram

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere