ShippingWatch

USA beder FN stoppe olieleverancer til Nordkorea

Ifølge en amerikansk rapport, som er sendt til et sanktionsudvalg under FN, har Nordkorea overtrådt begrænsningerne af import af olieprodukter.

Foto: Ritzau Scanpix/Wong Maye E

USA beder FN's Sikkerhedsråd om at stoppe alle leverancer af raffinerede olieprodukter til Nordkorea.

Ifølge en amerikansk rapport, som er sendt til et sanktionsudvalg under FN, har Nordkorea overtrådt begrænsningerne af import af olieprodukter.Det er en overtrædelse af FN-sanktionerne mod landet, lyder det fra USA.

Leverancerne skal være foregået via nordkoreanske skibe, der får overført olie fra andre skibe i internationalt farvand. Det viser et dokument, som nyhedsbureauet Reuters har set.

I årets fem første måneder har 89 nordkoreanske skibe på ulovlig vis sejlet ind i en nordkoreansk havn med lasten fuld af olie, som de havde fået fra andre skibe på havet.

USA nævner ikke i rapporten, hvilke lande, der forsyner Nordkorea med olie. Men i december skrev Reuters, at russiske skibe havde forsynet Nordkorea med olie på denne måde.

Beskyldningen om, at Nordkorea har brudt FN-sanktionerne, kommer samtidig med, at USA forsøger at overbevise Nordkorea om at opgive sine atomvåben. Nordkorea er afhængig af importerede olieprodukter for at få sin kriseramte økonomi til at hænge sammen.

Det var ikke umiddelbart muligt at få en kommentar fra Nordkoreas FN-mission.

Her er de bandlyste skibe på Trumps nye liste

FN sætter nye skibe og selskaber på sanktionsliste mod Nordkorea

Kinesiske skibe leverede gods til Nordkorea trods sanktioner

Maersk-selskab fragtede våbendele fra Nordkorea

Forsiden lige nu

Afskibere revser containerredernes nye bunkertillæg

Flere afskibere kritiserer containerredernes nye brændstoftillæg, der skal modsvare milliardudfordringen med svovlreglerne fra 2020. Historisk set bliver afskiberne naturligt mistænkelige, når rederier kalder en afgift for fair og gennemskuelig, lyder kritikken.

Sådan skal Maersk Supply Service tjene penge i fremtiden

2018 er det hårdeste år for olie- og gasbranchen, siden olieprisens dyk i 2014. Sådan lyder det fra Maersk Supply Service, hvor en betydeligt større del af rederiets indtægter skal komme fra nye forretningsområder allerede i 2020. Strategichef Jonas Agerskov udpeger fire centrale områder over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere