ShippingWatch

Brændende tankskib synker efter en uge: Ingen overlevende

Den iranske olietanker Sanchi er nu sunket efter at have brændt i en uge. Der er ikke længere noget håb om at finde overlevende besætningsmedlemmer, oplyser myndigheder.

Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Transport Ministry of China

Så skete det frygtede. I over en uge har det iranske tankskib været i brand og drevet rundt, og nu er skibet Sanchi sunket. Det oplyser kinesisk stats-tv søndag.

Efter at have bjærget to omkomne besætningsmedlemmer lørdag er der ikke længere noget håb om at finde overlevende fra tankskibet, der siden 6. januar har været omsluttet af flammer i Det Østkinesiske Hav. Det oplyser myndighederne ifølge iransk stats-tv.

Dermed formodes alle 32 besætningsmedlemmer, hvoraf 30 var iranere og to bangladeshere, at være omkommet.

Branden brød ud, da olietankeren Sanchi stødte sammen med et tørlastskib ud for Kinas østkyst. Det skete cirka 160 sømil fra Yangtze-flodens munding. Siden blev tre besætningsmedlemmers lig fundet. De resterende 29 er der ikke gjort rede for.

Sanchi4.jpg
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters

Skibet havde 136.000 ton såkaldt let olie ombord, og derfor har flere luftet frygten for en miljøkatastrofte. Indtil videre er der dog ikke noget stort udslip, siger kinesiske talsmænd ifølge BBC.

Besætningen på tørlastskibet, der sejlede under Hongkong-flag, blev reddet i sikkerhed.

Årsagen til sammenstødet er fortsat uklar.

anchi2.jpg
Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Transport Ministry of China

I oktober omkom 13 kinesiske fiskere, efter at deres båd kolliderede med en olietanker fra Hongkong. Ulykken skete i internationalt farvand cirka 250 sømil kilometer fra den japanske øgruppe Oki.

Redningsfolk bjærger to omkomne på iransk tankskib

Dele af brændende tankskib eksploderet

Tankskib i brand efter kollission mens besætning på 32 savnes

Forsiden lige nu

Tankrederne står over for endnu et grimt kvartal

Tankrederne kæmper med historisk dårlig indtjening, og raterne er langt fra høje nok til at sikre sorte tal i andet kvartal, mener amerikanske Morgan Stanley. ShippingWatch er dykket ned i et marked, der har det overordentligt svært.

Kinesere vil chartre op mod 60 skibe fra store produkttankredere

En ny spiller i produkttank er ved at tage form med kinesiske Baota Petrochemical Group, der har indgået aftaler om at tage skibe på charter fra flere ledende spillere i produkttank. Maersk Tankers bekræfter forhandlinger om skibssalg over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere