ShippingWatch

Brændende tankskib synker efter en uge: Ingen overlevende

Den iranske olietanker Sanchi er nu sunket efter at have brændt i en uge. Der er ikke længere noget håb om at finde overlevende besætningsmedlemmer, oplyser myndigheder.

Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Transport Ministry of China

Så skete det frygtede. I over en uge har det iranske tankskib været i brand og drevet rundt, og nu er skibet Sanchi sunket. Det oplyser kinesisk stats-tv søndag.

Efter at have bjærget to omkomne besætningsmedlemmer lørdag er der ikke længere noget håb om at finde overlevende fra tankskibet, der siden 6. januar har været omsluttet af flammer i Det Østkinesiske Hav. Det oplyser myndighederne ifølge iransk stats-tv.

Dermed formodes alle 32 besætningsmedlemmer, hvoraf 30 var iranere og to bangladeshere, at være omkommet.

Branden brød ud, da olietankeren Sanchi stødte sammen med et tørlastskib ud for Kinas østkyst. Det skete cirka 160 sømil fra Yangtze-flodens munding. Siden blev tre besætningsmedlemmers lig fundet. De resterende 29 er der ikke gjort rede for.

Sanchi4.jpg
Foto: Ritzau Scanpix/Reuters

Skibet havde 136.000 ton såkaldt let olie ombord, og derfor har flere luftet frygten for en miljøkatastrofte. Indtil videre er der dog ikke noget stort udslip, siger kinesiske talsmænd ifølge BBC.

Besætningen på tørlastskibet, der sejlede under Hongkong-flag, blev reddet i sikkerhed.

Årsagen til sammenstødet er fortsat uklar.

anchi2.jpg
Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Transport Ministry of China

I oktober omkom 13 kinesiske fiskere, efter at deres båd kolliderede med en olietanker fra Hongkong. Ulykken skete i internationalt farvand cirka 250 sømil kilometer fra den japanske øgruppe Oki.

Redningsfolk bjærger to omkomne på iransk tankskib

Dele af brændende tankskib eksploderet

Tankskib i brand efter kollission mens besætning på 32 savnes

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Maersk-CEO Søren Skou langede hårdt ud efter statstøtte til shippingindustrien, mens Norvic Shipping forventer stor vækst, lød det i interview med ShippingWatch. Tørlastoperatøren er en blandt mange, der er strømmet til København de sidste år.

Søren Skou tordner mod statsstøtte til containerrederierne

Maersk-gruppens CEO Søren Skou langer hårdt ud efter den "fortsatte statsstøtte" uden direkte at nævne Sydkoreas massive kapitalindsprøjtning til Hyundai Merchant Marine for nylig. "Der er ingen grund til, at regeringer er til stede i containershipping," lyder det fra topchefen.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere