Antallet af oplagte containerskibe eksploderer efter konkurs
Hanjin Shippings konkurs betyder, at andelen af oplagte skibe næsten er fordoblet i forhold til sidste år.
AF RITZAU FINANS
Verdens største containerrederier har længe måttet slås med en stor overkapacitet på verdenshavene, der har givet uhyre lave fragtrater og gjort livet svært for mange af rederierne.
Men en stor luns af kapaciteten er forsvundet på det seneste, efter at det koreanske rederi Hanjin Shipping er gået konkurs.
I hvert fald er andelen af oplagte skibe steget markant til en kapacitet svarende til 1,7 mio. tyvefodscontainere (teu) i år fra omkring 900.000 teu i november sidste år.
Omsat til skibe er det en fremgang til 435 fra 238 skibe sidste år. Det skriver branchemediet Journal of Commerce.
Dermed svarer andelen af oplagte skibe nu til 9 pct. af verdensflåden mod bare omkring 2,5 pct. ved indgangen til 2015.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.