Antallet af oplagte containerskibe eksploderer efter konkurs

Hanjin Shippings konkurs betyder, at andelen af oplagte skibe næsten er fordoblet i forhold til sidste år.
AF RITZAU FINANS

Verdens største containerrederier har længe måttet slås med en stor overkapacitet på verdenshavene, der har givet uhyre lave fragtrater og gjort livet svært for mange af rederierne.

Men en stor luns af kapaciteten er forsvundet på det seneste, efter at det koreanske rederi Hanjin Shipping er gået konkurs.
I hvert fald er andelen af oplagte skibe steget markant til en kapacitet svarende til 1,7 mio. tyvefodscontainere (teu) i år fra omkring 900.000 teu i november sidste år.

Omsat til skibe er det en fremgang til 435 fra 238 skibe sidste år. Det skriver branchemediet Journal of Commerce.

Dermed svarer andelen af oplagte skibe nu til 9 pct. af verdensflåden mod bare omkring 2,5 pct. ved indgangen til 2015.

Drewry: Rederne kan ikke spare mere på driften

Medie: Korea Line-ejer trækker bud på Hanjins terminaler

Seaintel: Derfor kan raterne stige efter opkøb

Medie: Maersk og MSC presser Hyundai helt i bund 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også