Maersk Line varsler højere fragtrater mellem Asien og Europa

Maersk Groups containerrederi, Maersk Line, følger konkurrenterne og planlægger at hæve raterne på ruterne mellem Asien og Europa. Det oplyser rederiet i sit ugebrev.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Groups containerben, Maersk Line, lægger sig i kølvandet af andre store containerrederier og varsler rateforhøjelser på ruterne mellem Asien og Europa.

Fra 1. maj skal det koste yderligere 550 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruten mellem Fjernøsten eksklusive Japan til Nordeuropa, skriver Maersk Line i et nyhedsbrev.

"For fortsat at tilbyde en bred portefølje af servicer og et højt niveau af driftssikkerhed vil det blive nødvendigt for os at implementere en række rateforhøjelser og -genopretninger," skriver rederiet i sit ugebrev.

Tirsdag i sidste uge kom der en tilsvarende melding fra Maersk Line, der varslede et rateløft mellem Fjernøsten og Middelhavet på 1000 dollar per teu - ligeledes per 1. maj.

En række andre selskaber har også annonceret rateforhøjelser. Blandt andet det Hongkong-baserede rederi OOCL, der torsdag varslede prisforhøjelser over for sine kunder på 900 dollar per teu.

Også det franske containerrederi CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd har for nylig fortalt om prisforhøjelser af varierende størrelse på Asien-Nordeuropa-ruterne fra 1. maj.

Rederierne har tidligere gjort forsøg på at få hævet raterne, som har været presset ned i historisk lave niveauer som følge af ubalance mellem udbud og efterspørgsel, men det har ofte kun givet anledning til et kortvarigt hop i raterne, før de igen er faldet tilbage.

Er Maersk klar til at genopfinde sig selv?

Containerrater på Asien-Europa fortsætter nedad

Drewry: Maersk Line vil få rekordtab i første kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også