Containerrater på Asien-Europa fortsætter nedad

Spotpriserne på at fragte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til det nordlige Europa faldt i sidste uge med 6,9 pct. til 271 dollar.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

Det går stadigvæk den forkerte vej med fragtraten på den tunge rute fra Asien til Nordeuropa - set fra rederiernes synspunkt.

Spotpriserne på at fragte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til det nordlige Europa faldt i sidste uge med 6,9 pct. til 271 dollar.

Det fremgår af data fra Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) ifølge shippingmediet Journal of Commerce. Raten på ruten fra Asien til Europa, der er en af de travleste på de syv verdenshave, er nu faldet i to SCFI-aflæsninger i træk efter to uger med pæne ratestigninger.

Samlet set faldt det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over priserne på ruter fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, med 3,6 pct. til 472,1. Asien/Europa-ruterne vægter 20 pct. i indekset.

SCFI ses som en retningspil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende - og mere givtige - kontrakter hos kunderne, og at der ikke er taget højde for udviklingen i brændstofpriserne.

Drewry: Maersk Line vil få rekordtab i første kvartal

Alphaliner: Containerrederier tvunget til store nedskrivninger 

Rateindeks faldt 3,6 pct i ugens løb 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også