Drewry: Maersk Line vil få rekordtab i første kvartal

Verdens største containerrederi Maersk Line forventes at komme ud med et tab på flere milliarder kroner i de første tre måneder af 2016, vurderer analysehuset Drewry. Udsigterne for hele 2016 er meget dystre.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Når A.P. Møller - Mærsk om få uger, den 5. maj, fremlægger regnskab for første kvartal 2016, forventes containerforretningen i Maersk Line at fremvise et tab på omkring 431 mio. dollars svarende til over 2,8 mia. kroner. Det vurderer analysehuset Drewry, der regner med et samlet underskud i Maersk-gruppen på omkring 237 mio. dollars eller knap 1,6 mia. kroner i årets første tre måneder.

Et tab i den størrelsesorden i verdens største containerrederi synes at bekræfte de værste forudsigelser om omfanget af nedturen i den globale containerindustri med indgangen til 2016. Et år, der kan blive ualmindelig voldsomt for de i forvejen hårdt trængte containerrederier. Markederne er ramt af historisk lave spotrater på grund af overkapacitet i forhold til efterspørgslen, især på øst-vest hovedruterne mellem Asien og Europa, der er Maersk Lines største forretning.

Maersk Line kigger ind i et elendigt 2016 

Ikke kun spotraterne skraber bunden. Ifølge Drewrys såkaldte Benchmarking Club er de længere kontrakt-rater mellem afskibere og redere dykket med 20 pct. på de store øst-vest ruter i de første måneder af året i forhold til samme periode i 2015. Kontrakt-raterne kan falde yderligere fra 1. maj, lyder vurderingen.

Forventningen om det massive underskud i første kvartal kommer efter at resultaterne i linjerederiet i løbet af 2015 blev dårligere og dårligere og til sidst endte i et underskud. Fra et plus i første kvartal på 714 mio. dollars blev det til et minus på 182 mio. dollars i sidste kvartal 2015. Maersk Line var da også selv pessimistisk mht. til udviklingen i 2016 i sit seneste årsregnskab: Forventningen for hele 2016 var et resultat, der ville ligge væsentligt under 2015-overskuddet på 1,3 mia. dollars.

Yderligere nedjustering

En forventet svag forbedring i markedsforholdene i indeværende andet kvartal er ifølge Drewrys vurdering højst usikker. Analysehuset, der anbefaler salg af Maersk-aktien, kalkulerer med risikoen for en yderligere nedjustering af estimaterne for Maersk Line.

Analytiker Philip Damas fra Drewry noterer, at kontrakt-raterne på Asien-Europa fra januar i år ligger 30 pct. under niveauet i 2015, mens de i årets første kvartal for Stillehavet ligger på samme niveau som tilsvarende periode sidste år. Det vil imidlertid ændre sig fra 1. maj, hvor rederiernes forhandlinger med afskiberne er afsluttet på Stillehavet. Drewry forventer et fald på mindst 25 pct. For andre globale containerruter er niveauet i kontraktraterne i gennemsnit omkring 30 pct. nede i forhold til 2015.

Maersk Lines CEO: Tab af førerposition bliver kortvarig

Kronisk overkapacitet

"Vi ser to meget udfordrende år forude for Maersk Line i en tid, hvor industrien døjer med kronisk overkapacitet og et strukturelt fald i efterspørgslen på containerfragt. Der ser ud til at være konsensus om et mindre opsving i år, men vi er dog fortsat skeptiske og forventer, at konsensus-estimaterne vil falde markant i løbet af både 2016 og 2017," skrev Drewry i en analyse forleden.

Analysehuset forventer, at containerrederierne over en bred kam vil tabe omkring seks mia. dollars i 2016:

"Maersk Lines driftsresultat i fjerde kvartal 2015 viser, at indtjeningen ligger fladt. Ikke bare på grund af de lave fragtrater, men også fordi omkostningsoptimering i lyset af de lave bunkerpriser ikke længere virker. Man kan ikke længere blive profitabel ved at skære på udgifterne."

Hvor olieprisen rammer containerforretningens mulighed for at slå markedet ved at skære i omkostningerne og sejle langsomt, skader den lave oliepris samtidig Maersk-gruppens andre forretninger, blandt andet Maersk Oil, Maersk Drilling og APM Terminals, der i de senere år ellers har ageret sikkerhedsnet for det ekstremt svage containermarkedet.

Maersk nedjusterer 2016-forventningerne markant 

Efter et 2015-resultat, der endte med et overskud for hele gruppen på 3,1 milliarder dollars, som CEO Nils Smedegaard i februar i år betegnede som tilfredsstillende, måtte konglomeratet nedjustere forventningerne til 2016 "betydeligt" uden at man dengang satte tal på forventningerne.

Maersk-gruppen er i silent period op til regnskabet og kan derfor ikke udtale sig om det nye forecast.

Drewry: Maersk Line sejler i kronisk overkapacitet

Alphaliner: Containerrederier tvunget til store nedskrivninger 

Maersk fastholder strategi trods oliesmæk

Containerraterne dykkede igen i denne uge 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også