Drewry: Maersk Line sejler i kronisk overkapacitet

2016 har udviklet sig forfærdeligt for containermarkedet, og der er udsigt til mere overkapacitet og de laveste rater nogensinde, skriver Drewry. Analysehuset tegner dystre udsigter for verdens største containerrederi, Maersk Line, som offentliggør sit næste regnskab om få uger.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Maersk Line er som verdens største containerrederi sejlet ind i 2016 i strøm af dårlige nyheder og overkapacitet af skibe, der begynder at få kronisk karakter.

Nogenlunde sådan kan den seneste vurdering af det danske rederi opsummeres ud fra Drewrys aktieopdatering, som netop er udkommet.

Her lyder det blandt andet, at de underliggende markedsforhold kun er blevet værre i løbet af første kvartal 2016, hvor spotraterne ligger på et foreløbigt lavpunkt. Drewrys kontakter bekræfter samtidig, at de nye fragtaftaler, som er underskrevet inden for de seneste par måneder, er indgået til væsentligt lavere priser end sidste år. Det vil i vidt omfang underminere mulighederne for, at Maersk Line for alvor begynder at tjene penge i nærmeste fremtid.

"Vi ser to meget udfordrende år forude for Maersk Line i en tid, hvor industrien døjer med kronisk overkapacitet og et strukturelt fald i efterspørgslen på containerfragt. Der ser ud til at være konsensus om et mindre opsving i år, men vi er dog fortsat skeptiske og forventer, at konsensusestimaterne vil falde markant i løbet af både 2016 og 2017," skriver analysehuset.

Drewry forventer, at containerrederierne over en bred kam vil tabe omkring seks milliarder dollars i 2016, og det toneangivende danske rederi vil nok ikke undgå tab.

"Maersk Lines driftsresultat i fjerde kvartal 2015 viser, at indtjeningen ligger fladt. Ikke bare på grund af de lave fragtrater, men også fordi omkostningsoptimering i lyset af de lave bunkerpriser ikke længere virker. Man kan ikke længere blive profitabel ved at skære på udgifterne," skriver Drewry.

Hvor olieprisen rammer containerforretningens mulighed for at slå markedet ved at skære i omkostningerne og sejle langsomt, skader den lave oliepris samtidig Maersk-gruppens andre forretninger, blandt andet Maersk Oil, Maersk Drilling og APM Terminals, der i de senere år ellers har ageret sikkerhedsnet for containermarkedets luner.

"Historisk har Maersks aktiepris været tæt knyttet til de underliggende rater i containersektoren, men vi har på det seneste set, at aktieprisen nu i højere grad styres af bevægelser i prisen på en tønde Brent-olie," skriver Drewry og peger på, at denne volatile udvikling ser ud til at fortsætte.

Maersk-gruppen kommer med regnskab i begyndelsen af maj.

Standard & Poor's straffer CMA CGM for køb af NOL

Seaintel: Pålidelighed dykker for tredje måned i streg 

Seaintel: Oliegevinst kan blive til en udgift i 2016

Suez lokker med store rabatter for containerskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også