Alphaliner: Daily Maersk indhentet af rivalerne

Maersk Lines stort anlagte plan med daglige sejladser og garanti for leveringstider, Daily Maersk, blev aldrig nogen succes, lyder en vurdering fra Alphaliner. En af konsekvenserne er den aktuelle og voldsomme priskrig. 
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Mindre end tre år efter, at Maersk Line søsatte sit stort anlagte "Daily Maersk" mellem Asien og Europa med daglige afgange og leveringstidsgaranti synes rederiets ambitioner langt fra at være indfriet.

Den nye service skulle cementere Maersk Lines position som det førende containerrederi mellem Fjernøsten og Nordeuropa, da det blev annonceret i oktober 2011, men i stedet har rederiet måtte se konkurrenterne tage markedsandele, mens flådeudvidelser, nye konstellationer og samarbejder gjorde det muligt for andre at matche Daily Maersk, der ligeledes udløste den mest voldsomme priskrig, som er uden fortilfælde, og som fortsat ikke viser tegn på at slutte eller stabilisere sig.

Sådan lyder Alphaliners vurdering af  Daily Maersk og ifølge analysehuset og containerspecialisten vil den planlagte P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM åbne muligheder for Maersk Lines to partnere, der kan tilbyde kunderne tilsvarende produkter, ligesom konkurrenterne i kraft af deres nye og tilsvarende store skibe vil matche Daily Maersk i forhold til såvel rutenetværk og enhedsomkostninger.

Maersk Line har sluppet tronen som nummer et 

"Selv om Maersk fortsat fastholder sit program tre år efter, det blev søsat, er ambitionerne ikke blevet indfriet, og hvis det var et af de uofficielle mål med Daily Maersk at sejle konkurrenterne agterud på ruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa, er det tydligvis slået fejl," bemærker Alphaliner, der også mener, at ratekrigen vil blive intensiveret og udløst af  P3, når alliancerne omrokerer, hvilket kan føre til skift af fragt blandt rederierne, også internt i alliancer.

Kilde: Alphaliner

De fire containeralliancer

Hamburg Süd slår Maersk Line på rettidighed 

Konturerne af den nye struktur i containerindustrien med fire alliancer mellem Fjernøsten og Europa er begyndt at tegne sig. Den samlede ugentlige kapacitet forventes at stige at stige med 6,4 procent i løbet af august 2014, hvilket ifølge Alphaliner vil sætte scenen påny for ratekrigen og endnu større udsving.

Det var Maersk Lines daværende adm. direktør Eivind Kolding, der i efteråret 2011 lancerede Daily Maersk-konceptet, der med sit aggressive mål om at lægge pres på konkurrenterne er blevet beskrevet som en væsentlig forklaring på, at Eivind Kolding senere forlod rederiet.

Kilde: Alphaliner

Se stor grafik her

Ifølge Alphaliner har Maersk Line annonceret i alt 21 rateforhøjelser på ruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa i løbet af de sidste 30 måneder eller ca. én rateforhøjelse for hver 40 dage. Selv om rederiet havde succes med ni ud af de i alt 21 forsøg, fik disse annoncerede forhøjelser et kort liv og var typisk faldet bort igen få uger efter, de var implementeret. 

SeaIntel: G6 slår hårdt igen mod Maersk-alliance i USA

Alphaliner: Maersk Line mister markedsandele 

Reder: Daily Maersk opsluges af ny P3-alliance

Søren Skou: Nuværende rateniveauer er tabsgivende 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også