Maersk Lines førsteplads i fare om kort tid

Verdens 2. største containerrederi og partner i den planlagte P3-alliance, MSC, kan med en stor ordrebog overhale Maersk Line inden for kort tid. 
AF RITZAU FINANS

Maersk Lines position som verdens største containerrederi kan snart være fortid. Det viser Alphaliners seneste opgørelse over aktørerne i containerbranchens kapacitet og ordrebøger.

Ifølge den seneste opgørelse fra Alphaliner, offentliggjort 1. april, havde Maersk Line 14,5 pct. af markedet med en kapacitet på 2,6 mio. teu, tyvefodsækvivalenter. På andenpladsen lå MSC med en markedsandel på 13,5 pct. svarende til en kapacitet på 2,4 mio. teu.

MSC haler kraftigt ind på Maersk Line 

Lægger man ordrebogen oven i ser billedet dog anderledes ud. Maersk Lines ordrebog lyder på 255.780 teu. mens MSC's er på 438.851 teu.  Dermed sniger MSC sig foran Maersk Line, hvis man indregner ordrebogen, med en kapacitet på 2.864.567 teu mod Maersk Lines 2.863.956 teu.

Maersk Lines markedsandel har været faldende siden årsskiftet 2011/12, hvor den lå på 16 pct. I september 2013 lå den på 15,2 pct. mens deni november var faldet til 15,0 pct.

På sin kapitalmarkedsdag sidst i september 2013, hvor markedsandelen altså lå på omkring 15,0 pct., fastslog Maersk Line, at det vil forsvare sin globale markedsandel, selv om det koster på overskuddet.

"Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå, sagde direktør for Maersk Line, Søren Skou, ved den lejlighed.

Drewry: Nu kommer ULCV-bølgen fra de små redere 

18 redere har bestilt nye skibe for 34 mia USD 

Nye megaskibe udløser kronisk overkapacitet 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også