Nye megaskibe udløser kronisk overkapacitet

På to måneder er den samlede globale ordrebog på containerskibe sendt i vejret med yderligere 600.000 teu til det højeste niveau i 14 måneder. Det skriver Alphaliner.

En serie af nye bestillinger på store containerskibe, Ultra Large Container Carriers (ULCCere) har på to måneder sendt den samlede globale ordrebog på containerskibe i vejret med yderligere 600.000 teu alene i 3. kvartal 2013 og dermed til det højeste niveau i 14 måneder.

De seneste måneders ordrer på nye megaskibe, der er udløst af Maersk Lines serie af Triple-E-skibe på over 18.000 teu og bestilt tilbage i 2011, vil føre til kronisk overkapacitet i industrien og forlænge udsigterne til et opsving med store konsekvenser på sekundære ruter, vurderer analysehuset Alphaliner.

Den samlede ordrebog svarer i øjeblikket til 21,5 procent af den eksisterende flåde, hvilket i historisk perspektiv ikke er afskrækkende, skriver Alphaliner tirsdag, men konsekvenserne er betydelige. Ikke mindst for mindre ruter, hvor rederne er nødt til at indsætte større skibe fra Asien-Europa for at give plads til de nye mega carriers.

DNV: Nye megaskibe sætter fremtidens standarder 

Inden for de sidste to måneder har United Arab Shipping Company bestilt 5x18.000 og 5x14.000 teu skibe fra Hyundai, og schweiziske MSC har sikret sig seks enheder på 18.000 teu fra Daewoo med finansiering gennem den kinesiske Bank of Communications Leasing and Minsheng Leasing.

Ligeledes har franske CMA CGM også kinesisk finansiering bag en ordre på yderligere tre 16.000 teu-enheder fra kinesiske værfter, og Seaspan har bestilt 10 skibe på hver 14.000 teu i et langsigtet charterarrangement med Yang Ming.

"Den seneste runde af nye ordrer er udløst af Maersks 18.000 EEE-skibe, der satte scenen for andre redere, der er fortsat med tilsvarende ordrer for at kunne konkurrere med Maersks kolossale skibe," skriver Alphaliner.

Oplagte containerskibe udgør lige nu 400.000 teu eller 2,3 procent af flåden, og tallet forventes at stige til 600.000 teu i slutningen af 2013, hvor det særligt rammer segmentet af skibe mellem 3.500-5.100 teu.

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer 

Alphaliner ser ikke noget stabilt opsving i containerindustrien før efter 2015 på grund af den vedvarende ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Selv om væksten i kapaciteten i 2013 er blevet nedjusteret fra ni procent i januar 2013 til 6,4 procent på grund af flere ophugninger og udsættelser af leveringer, er det ikke tilstrækkeligt til at kompensere for udbuddet af skibe.

For de 21 største rederier er størrelsen på deres skibe i gennemsnit steget med 36 procent i de forløbne fem år, og den udvikling vil fortsætte frem til 2016, fordi mange redere har forpligtet sig til markante nybygningsprogrammer.

Drewry: United Arab udfordrer de store

Priser på megaskibe langt under 2010-niveau 

Kina bygger igen flest nye skibe 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også