Kina bygger igen flest nye skibe

I perioden fra april til juni 2013 lykkedes det den kinesiske skibsbygningsindustri at vinde nybygningskontrakter for i alt 6,54 mio. tons netto. Dermed har landet generobret den globale 1. plads.
Foto: Erria
Foto: Erria

Ifølge den seneste statistik fra IHS kontraherede skibsbygningsindustrierne i Korea, Kina og Japan 16,36 mio. ton i andet kvartal, hvilket er nogenlunde på linje med første kvartal.

Korea underskrev kontrakter for 6,16 mio. ton i perioden, mens Japan vandt nybygningsordrer for 3,65 mio. ton (en stigning på 4 procent), og Kinas værfter underskrev kontrakter for hele 6,54 mio. ton. Det skriver Asiasis.

Hvis man ser på hvilke ordrer, der blev indgået i årets første seks måneder, så tog containerskibs-, MR/LR PC- og Supramax-/Capesizebulker-segmenterne føringen indenfor nybygningsbehovet, da der globalt blev afgivet nye ordrer på i alt 1.301 fartøjer. De tegner sig for i alt 36,73 mio. ton, hvilket er dobbelt så meget som i samme periode sidste år.

Der blev i årets første halvdel leveret 1.498 skibe for i alt 41,25 mio. ton, hvilket svarer til et fald på 32 pct. i forhold til samme periode sidste år. Korea leverede 235 nybygninger for i alt 15,16 mio. ton - det er et fald på 30 procent. i forhold til sidste år, mens Kina og Japan leverede henholdsvis 501 skibe for 14,42 mio. ton. og 283 skibe for 8,33 mio. ton. Det var fald på hhv. 40 procent. og 24 procent.

Den globale ordrebog blev ved udgangen af juni opgjort til 5.735 skibe for i alt 161,24 mio. ton, hvilket er nogenlunde på niveau med hvad vi så i slutningen af marts.

Tunge asiatiske skibsværfter skifter ud i toppen

Kinesisk containerreder tabte stort i 1. halvår

Nu bygger Kina også megaskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også