MSC haler kraftigt ind på Maersk Line

Rederiet MSC vil over de næste tre år hale voldsomt ind på Maersk Line som verdens største containerrederi, viser analyse fra Alphaliner.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Maersk Line er stadig verdens største containerrederi, men konkurrenten Mediterranean Shipping Cooperation nærmer sig med mange og store ordrer det danske selskabs volumen, viser den seneste analyse fra Alphaliner.

Med ordre på i alt 572.000 teu siden 2009 overstråler det schweiziske rederi alle andre containerrederiers ordrebøger, og frem til september 2016 vil rederiet mindske gabet til Maersk Line med mere end 150.000 teu. Dermed vil forskellen på de to rederier være mindre end 100.000 teu.

MSC har i perioden bestilt 53 skibe. 11 af disse skibe er allerede leveret, mens de resterende 42 leveres i løbet af de næste tre år.

Der vil ikke ske forskydninger på top fem-placeringerne over de største rederier i verden, som i september 2016 ifølge Alphaliner stadig vil være Maersk, MSC, CMA CGM, Evergreen og Cosco i den nævnte rækkefølge. UASC vil med deres seneste store skibsordrer indtage en placering som verdens 14. største rederi mod en nuværende placering som nummer 19, og Yang Ming Line hopper i samme opgørelse fra en placering som nummer 14 til en placering som verdens 10. største rederi.

Som vi skrev tirsdag, så er der ikke umiddelbart nogen konsolidering af containermarkedet på vej, og siden 2009 har der været godt gang i underskrifterne hos verdens største rederier. 18 af de 20 største har ifølge Alphaliner bestilt 344 skibe til en samlet værdi af over 34 mia USD. Den samlede kapacitet for de bestilte skibe er på 3,4 mio. teu.

18 redere har bestilt nye skibe for 34 mia USD

P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn

Priser på megaskibe langt under 2010-niveau 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også