Maersk og Hamburg Süd udfordres i Sydamerika

Hapag-Lloyd vil med overtagelsen af chilenske CSAV blive en væsentlig konkurrent til Maersk Line og Hamburg Süd på sydamerikanske reefertransporter, vurderer SeaIntel over for ShippingWatch.

Hapag-Lloyds bebudede overtagelse af chilenske CSAV kan blive en udfordring for Maersk Lines store reefer-ambitioner til og fra Sydamerika og ikke mindst Hamburg Süd, der i dag betragtes som det mest specialiserede rederi på Latinamerika.

Maersk Line har en markedsandel på omkring 25 procent af det globale reefermarked og sidder således på en betragtelig markedsandel i Sydamerika, og kontinentet er et meget væsentligt marked for dem. Dels fordi det er et vækstmarked ,og dels fordi det netop er et stort marked for reeferlast. Et marked, som netop Maesk Line er de førende inden for, siger Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysehuset SeaIntel:

"En ny konstellation med Hapag-Lloyd og CSAV vil blive en god og stærk spiller på Sydamerika og bliver en væsentlig konkurrent til især Maersk Line og Hamburg Süd, mens de mindre spillere på det sydamerikanske nord-syd-markedet kan komme væsentlige mere under pres. Det her kan ende med nogle temmelig store aktører. Man skal huske på, at Sydamerika ikke kun er et almindeligt handelsmarked, men et meget stort reefer-marked, og en stor del af indtjeningen på disse ruter er netop reefer. Og det er en lille håndfuld rederier, der ligger og slås om det marked," siger Lars Jensen.

Højere reeferrater får lunken modtagelse 

Han mener ikke, at det nye Hapag-Lloyd får nogen større betydning for det store øst-vest-marked mellem Fjernøsten og Europa. CSAV er en meget lille spiller i dette marked.

"Selv om Hapag-Lloyd indgår som en væsentlig partner i G6-alliancen, bliver det nye Hapag-Lloyd et selskab, der har en væsentlig del af sin interesse på nord-syd og ikke øst-vest," siger Lars Jensen.

Han hæfter sig især ved, at sammenlægningen indebærer en væsentlig kapitaltilførsel på 740 mio. euro. Han betegner det som endnu en kapitaludvidelse i rækken af kapitalindsprøjtninger, som containerindustrien har været vidner til over de senere år.

Maersk Line kan tjene stort på reefer-stigning    

"Den omstændighed, at to rederier slår sig sammen er ikke nødvendigvis et tegn på styrke i industrien, og det samme gælder i forbindelse med P3-alliancen (Maersk Line, MSC og CMA CGM). Et shotgun wedding og et ægteskab, der skal få tingene til at hænge sammen."

CSAV ligger inde med en ordre på i alt syv 9.300 teu skibe, og ifølge en meddelelse fra rederiet om MoU-aftalen med Hapag-Lloyd planlægges en ekstraordinær generalforsamling, der skal godkende en kapitalforhøjelse for at få finansieret skibene.

Hamburg Süd planlægger flere nybygninger  

"Det har formentlig være CSAV's største frygt, at man ville få nogle store skibe, som man kunne få svært ved at fylde op ved at stå alene. Nu kommer man op i en størrelse og en skala, der har en væsentlig omkostningsfordel, så længe skibene kan fyldes op," siger Lars Jensen.

Ifølge en analyse af reefermarkedet for nylig fra Dynamar står Hamburg Süd bag de største reeferskibe, som rederiet har indsat på ruten mellem Sydamerikas østkyst og fjernøsten. Skibene er på 9.200 teu, og de er hver især udstyret med 2.100 stik til kølecontainerne.

Om mindre end to år indsætter Hamburg Süd det første af tre nye 10.500 teu skibe. 

Reefermarkedet en joker i fusionsplan 

Rederier langt fra lukrative reefer-rater 

Maersks kølecontainere leverer ikke nok til bundlinjen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også