En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.01.2020kl. 08.18

Torm sendte flest skibe på dansk flag i 2019

Flere handelsskibe kom på dansk flag i 2019, hvor de danske skibsregistre oplevede en nettotilgang på 21 skibe, oplyser Danske Rederier til ShippingWatch. Et stort dansk rederi bidrog især til udviklingen målt på antal.
Produkttankrederiet Torm var den største nettoindflager af skibe i danske skibsregistre i 2019, viser tal fra Danske Rederier. Det gælder bl.a. skibet Torm Elizabeth. | Foto: PR / Torm
af SØREN PICO

Den danske handelsflåde fortsatte sit vokseværk i 2019, hvor flere skibe kom på dansk flag.

Ved årsskiftet til 2020 sejlede i alt 731 handelsskibe under Dannebrog, efter at der siden starten af januar 2019 har været en nettotilgang på 21 handelsskibe i de danske skibsregistre.

Målt på bruttotonnagen, altså den samlede kapacitet, voksede den danske handelsflåde med 4,8 pct. til 21,3 bruttoton.

Det giver Danmark tyngde som søfartsnation ude i verden og indflydelse på de store dagsordner, som skal løftes internationalt for skibsfarten ikke mindst på klimaområdet.

Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier

Det fremgår af tal, som Danske Rederier har trukket for ShippingWatch. De dækker udviklingen i skibsregistrene DIS (Dansk International Skibsregister) og DAS (Skibsregistret).

For sidstnævnte register indgår kun færger i tallene, mens både militærskibe og fiskerbåde er fraregnet, da de ikke bliver anset for værende en del af handelsflåden.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Udviklingen i den danske handelsflåde. Kilde: Danske Rederier

Tilvæksten i 2019 kommer ovenpå et 2018, hvor den danske handelsflåde oplevede den største vækst nogensinde målt på bruttotonnage.

Danmarks handelsflåde vokser i historisk tempo

Sådan skal dansk søfart vokse uden Hamburg Süd i turbanen

Ikke mindst som et resultat af A.P. Møller-Maersks indflagning af 19 skibe i DIS-registret fra opkøbet af Hamburg Süd.

Set på udviklingen for de enkelte skibsregistre i 2019 steg DIS-registret med 13 skibe til 619 skibe, mens DAS-registret steg til 112 skibe efter en nettotilgang på otte skibe, oplyser brancheorganisationen på baggrund af data fra IHS Seaweb.

Fremhæver politiske tiltag

Den danske handelsflåde er i dag verdens 12. største. Medregnes de skibe, som danske rederier opererer, og som altså kan være på andet flag end dansk, har Danmark verdens femtestørste handelsflåde.

I en kommentar til ShippingWatch fremhæver adm. direktør Anne H Steffensen politiske tiltag, der ifølge hende har gjort det mere attraktivt for rederier at flage skibe ind i Danmark.

Det tæller en fjernelse af registreringsafgiften, mens at DIS-ordningen i 2019 blev udvidet til også at tælle offshoreskibe.

"Jeg er rigtig godt tilfreds med, at rederierne kvitterer med at flage flere skibe ind. Det giver Danmark tyngde som søfartsnation ude i verden og indflydelse på de store dagsordner som skal løftes internationalt for skibsfarten ikke mindst på klimaområdet," lyder det fra Anne H. Steffensen i et skriftligt svar.

Torm er største nettoindflager

Produkttankrederiet Torm var ifølge tallene flittigst med at indflage skibe i 2019.

Målt på nettoindflagning, den samlede udvikling set på ind- og udflagninger, kom fem skibe fra produkttankrederiet på dansk flag i 2019.

Også Maersk Tankers, Ultranav og Navigare Capital Partners bidrog til væksten, både målt på antal og bruttotonnage.

I den anden ende af spektret har både Maersk og J. Lauritzen haft en nettoudflagning af tonnage i løbet af året, viser tallene.

Relaterede artikler:

  • Foto: PR.

    Danmarks handelsflåde vokser i historisk tempo

  • Foto: Hamburg Süd

    Her er rederierne, der flagede ind og ud af den danske handelsflåde i 2018

    For abonnenter

  • Foto: Danish Shipping

    Sådan skal dansk søfart vokse uden Hamburg Süd i turbanen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
  • Flere lykkeriddere trækker sig efter kollaps: Små rederier bliver presset ud af lave priser
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Danny Ingemann er ansat som CEO for det nye joint venture Cubedin med Systematic og Odense Maritime Technology i ryggen. | Photo: Cubedin
Leverandører

Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Logistik

Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing

Foto: PR Dof Group
Offshore

Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan

For abonnenter

Læs også

Foto: Shailesh Andrade/reuters/ritzau Scanpix
Container

Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter

Containerrederierne har i stor stil flyttet tonnage væk fra ruterne fra Asien i løbet af 2022, og det gavner især to andre ruter, der nu har langt mere containertrafik.

For abonnenter

Foto: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi – 14.07
  • Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef – 13.41
  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
  • Ny rekord: Olieselskab tjente trecifret milliardbeløb i 2022 – 31. jan.
  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge