Danmarks handelsflåde vokser i historisk tempo

Anført af Maersk har Dansk Internationalt Skibsregister oplevet den største vækst i den danske handelsflåde nogensinde målt på bruttotonnage. Danske Rederier er "rigtig glad for den positive udvikling", siger adm. direktør Anne H. Steffensen.
Foto: PR.
Foto: PR.

Danmarks handelsflåde har haft vokseværk i 2018, hvor tilførslen af tonnage har været historisk høj.

Med en netto indflagning på 26 skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) er bruttotonnagen under Dannebrog sidste år vokset med 4,3 mio. bruttoton.

Væksten i bruttotonagen er den største, som er blevet målt siden 1985, hvor de historiske data starter, og svarer til en forøgelse på næsten 25 pct.:

"Vi er rigtig glade for den positive udvikling. Den viser, at Danmark er blevet et endnu bedre sted at drive sin rederivirksomhed, og at det danske flag er attraktivt at sejle under," siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, som har trukket tallene for ShippingWatch.

"Når der kommer flere skibe på dansk flag, er det et udtryk for, at afskaffelsen af registreringsafgiften og unødige danske særregler, i dag har gjort os konkurrencedygtige som nation," siger hun videre om udviklingen, der får den danske handelsflåde op på i alt 708 skibe.

De blå søjer viser væksten i bruttotonnage (mio. bruttoton), og de røder cirkler viser udviklingen i antallet af skibe registreret i DIS. | Foto: Danske Rederier
De blå søjer viser væksten i bruttotonnage (mio. bruttoton), og de røder cirkler viser udviklingen i antallet af skibe registreret i DIS. | Foto: Danske Rederier

Store skibe tjekker ind, mindre skibe tjekker ud

For Danske Rederier betyder det seneste års udvikling, at organisationen på tonnage-siden for længst har nået sin målsætning om en årlig vækst på 10 pct., men med en vækst i antallet af skibe på 4 pct. må Danske Rederier tage sig til takke med at være omtrent halvvejs i mål på den front.

"Der er flere årsager til, at kapacitet og skibsantal ikke altid går hånd i hånd," siger Anne H. Steffensen om den markante forskel på væksten i bruttotonnagen og antallet af skibe, som har valgt at flage ind under Dannebrog.

"Eksempelvis er tendensen, at mange nye skibe er større end de tidligere, hvilket man blandt andet kan se i containtersegmentet, hvor de største containerskibe for bare ti år siden nu blot er på størrelse med de feederskibe, der i dag forsyner nutidens største med containere," forklarer hun.

Når man kigger på antallet af skibe, der enten kom til eller forlod den danske handelsflåde, var 2018 i det hele taget et begivenhedsrigt år.

Sammenlagt registrerede en del flere skibe sig i Dansk Internationalt Skibsregister, men der var omvendt også en række skibe, som forlod den danske handelsflåde på grund af enten omstruktureringer hos rederierne efter den seneste ændring af DIS-registeret, salg til andre lande eller ophugning.

Det er forholdet mellem de to tal, som får nettoindflagningen til at lande på 26 skibe:

Maersk, Navigare og Norden var fanebærere på sidste års indflagning til den danske handelsflåde, hvor Maersk Line toppede listen med i alt 27 skibe. Maersk Supply Service, Tankers og Drilling udmeldte omvendt ti skibe tilsammen.

Maskinmestrene fik lønforhøjelse i 2018

Det står øverst på redernes dagsorden for 2019

Regeringen puster nyt liv i den maritime montørordning 

Danske Rederier om Maersk-indflagning: En klar styrkelse

Rederier: Vækstplan kan løfte dansk søfart med ti procent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også