ShippingWatch

Sådan skal dansk søfart vokse uden Hamburg Süd i turbanen

Danmarks handelsflåde er blevet den største i Norden efter et 2018 med historisk vokseværk. Men kan Danmark beholde førertrøjen uden Maersk-opkøb i baghånden? Ja, mener Danske Rederier, som dog ser flere udfordringer.

Foto: Danish Shipping

Danmarks håndelsflåde voksede sig sidste år en fjerdedel større målt på bruttotonnage, men den historiske vækst var i den grad båret af de 19 tidligere Hamburg Süd-skibe, som Maersk flagede ind.

Et lykketræf, vil nogen måske mene, men selv om direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen, anerkender Maersks rolle i et "exceptionelt år for dansk skibsfart", ser han udviklingen som et udtryk for mere end ét enkeltstående opkøb.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs