ShippingWatch

Maersk har verdens mest produktive havneterminal

APM Terminals containerterminal i Yokohama i Japan er verdens mest produktive, viser en bemærkelsesværdig og omfattende kortlægning over verdens store havne og terminaler som Journal of Commerce har kortlagt. 

Foto: APM Terminals

APM Terminals containerterminal i Yokohama i Japan er verdens mest produktive. Det viser en opgørelse over de bedste havne og terminaler, som amerikanske Journal of Commerce har brugt fem år på at kortlægge sammen med bl.a. 17 af de største rederier svarende til 70 procent af den globale containerkapacitet.

Grundlaget for hvidbogen om produktivitet i havne og terminaler på tværs af lande og regioner baserer sig på over 100.000 anløb i 600 terminaler  og 400 globale havne i løbet af 2012, og som har gjort det muligt at udpege top 20 lister over de mest produktive havne og de mest produktive terminaler. I sidstnævnte katagori topper APM Terminals Yokohama med en langt højere score end de nærmeste forfølgere som eksempelvis kinesiske Tianjin, Qingdao og Xiamen.

Hutchison Ports skuffer i 2. kvartal

 

Længere nede på listen over de mest produktive terminaler globalt indtager APM Terminals Mumbai i Indien en 6. plads, mens APM Terminals Rotterdam indtager pladsen som nummer 14.

I katagorien blandt verdens 20 mest produktive havne (ikke kun enkeltterminaler) scorer fem kinesiske havne mest. Det er i nævnte rækkefølge Qingdao, Ningbo, Dalian, Shanghai og Tianjin.

Den omfattende undersøgelse fra Journal of Commerce og konsulentvirksomheden Ocean Shipping Consultants (OSC) er et forsøg på at skabe et nyt og objektivt redskab, der gør det muligt at sammenligne produktiviteten i containerhavne og -terminaler, dvs. måling af den tid, det tager fra en container løftes af skibet, løftes tilbage og sendt til søs igen.

Indisk bureaukrati bremser APM Terminals 

Undersøgelsen synes blandt flere måske overraskende forhold at vise, at de amerikanske havne er bedre end deres rygte.

Journal of Commerce' egen konklusion på undersøgelsen er, at terminaloperatører skal gøre det bedre, hvis de skal bidrage til de produktivitetskrav til skibene, som rederne og kunderne kræver.

Hapag-Lloyd advarer mod New York og New Jersey 

DP World havde mindre at lave i første halvår 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs