Kritik af APM Terminals bud på Virginia

Det er ikke hensigtsmæssigt, at Port of Virginia privatiseres, som det er ideen netop nu. APM Terminals skal ikke have lov at overtage havnen, skriver den republikanske Virginia-politiker Frank Wagner i et debatindlæg. Vi vil bidrage økonomisk til staten, siger APM Terminals til gengæld.

Det giver ikke mening at privatisere Port of Virginia nu, mener det republikanske senatsmedlem Frank Wagner fra Virginia. På trods af at APM Terminals allerede har budt på terminalen, vil senatsmedlemmet forsøge at få forandret privatiseringsprocessen.

"Hvis havnen kan forbedres og dens økonomiske værdi for Commonwealth kan forøges ved privatisering, så er det en diskussion, der er værd at tage. Den skal dog tages på Virginias vegne, i vores tid, og ikke som et svar på et uopfordret bud, der måske, måske ikke, passer i de rammer, vi gerne vil have. Beslutningen må ikke være drevet af PPTAs (Private-Public Transportation Act) proces med uopfordrede bud, men snarere af politikere med nøje overvejelser omkring havnens rolle i Virginias økonomi. En passende beslutning omkring privatisering kan først tages efter, vi har fundet ud af, om havnen bedst tjener Commonwealth som en økonomisk vækstmaskine eller som en enhed der kan maksimere indtjeningen," skriver Frank G. Wagner i et debatindlæg i Richmond Times Dispatch, en af Virginias aviser.

Uopfordret bud

Han argumenterer for, at en privatiseringsproces kun er kommet på tegnebrættet på grund af et uopfordret bud om overtagelse fra Maersks side og understreger, at man ikke bør sælge, når havnen tjener penge.

"Da det blev offentliggjort, at et uopfordret bud var blevet leveret til Commonwealth sidste maj, blev der givet rigtig mange forklaringer på, hvorfor det nu er det rigtige tidspunkt at privatisere. Forklaringerne inkluderede havnens dårlige præstationer, at dens vækstpotentiale er mindre end standarden, og at havnens infrastruktur ikke er økonomisk bæredygtig," skriver Frank G. Wagner og tilføjer:

"Selvom jeg har stor respekt for de mennesker, der argumenterer for dette, har jeg en endnu større respekt for Joint Legislative Audit and Review Committee (JLARC), generalforsamlingens tilsynsagentur. Da den skulle bedømme ovennævnte påstande, kom JLARC frem til, at de alle sammen var forkerte og vildledte. Ifølge JLARC opererer havnen lige nu positivt, fremtidspotentialet er mere end bare opmuntrende, og havneoperationen lå til at give overskud inden for de næste fem år. Jeg vil påstå, disse resultater taget i betragtning, at dette ikke er det rigtige tidspunkt til en privatisering."

Men senatsmedlemmet fremhæver forkerte præmisser, mener John Crowley, der er senior vice president for regulatory affairs hos APM Terminals. Overtager APM Terminals Port of Virginia, vil staten tjene flere penge, end den gør nu, da APM Terminals mener, at havnen taber penge.

Ifølge John Crowley vil APM Terminals overtagelse betyde, at Portsmouthfaciliteterne til en værdi af 540 mio. USD som pt. ejes af APM Terminals vil blive en del af Port of Virginia og gøre havnene større. En overtagelse vil også betyde, at havnen i stedet for at modtage statssubsidier vil være sikret garanterede betalinger på omkring 1 mia. USD og flere andre investeringer.

"Accept af vores tilbud vil putte næsten fire mia. USD private penge tilbage i Viriginias økonomi. Sammen med risikoen for kapitalinvesteringer, vil vi påtage os risikoen for alle vedligeholdelses- og operationsudgifter," skriver John Crowley i et debatindlæg.

Der ventes at falde afgørelse om ejerskabet af Port of Virginia tidligst i slutningen af marts.

Prisen på havneterminaler er styrtdykket siden 2008

Storbank udfordrer Mærsk i Virginia

Port of Virginia forbereder sig på strejke 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også