Mærsk nedsabler amerikansk havneoperatør

Under en offentlig høring i den amerikanske delstat Virginia gik APM Terminals til angreb på den nuværende statslige operatør af Port of Virginia, som A.P. Møller - Mærsk vil betale milliarder for at overtage. Afgørelsen er i den afgørende fase.

I et utvetydigt og bemærkselsesværdigt skarpt forsvar for sit tilbud om at overtage driften af USAs 6. største containerhavn i Virginia, rettede vice president John Crowley fra APM Terminals i USA mandag en sønderlemmende kritik mod den nuværende statslige operatør af Port of Virginia. Det fremgår af materiale, som det A.P. Møller - Mærsk-ejede selskab offentliggjorde sent tirsdag.

Læs hele indlægget her

Indlægget af John Crowley blev præsenteret foran politikere og repræsentanter for myndigheder i delstaten Virginias senatskomite for transport. Særligt afsnittet om havnens nuværende operatør, "Virginia International Terminal's performance", og som APM Terminals selv fremhæver som særlig vigtigt i det offentliggjorte materiale, har karakter af én lang nedsabling af det statslige operatørselskab, som selv har budt på den fremtidige drift af havnen.

APM Terminals lagde i foråret 2012 et uopfordret tilbud på bordet for drift af Port of Virginia. Et tilbud, der ifølge Mærsk vil have en værdi på op mod 3,9 mia. USD for Virginia i de 48 år, aftalen skal løbe. Siden er tilbuddet blevet udfordret af konkurrerende bud fra den nuværende operatør Virginia International Terminal samt et konsortium med Deutsche Bank. Kapitalfonden Carlyle Group trak for få dage siden sit tilbud tilbage.

Derfor er Virginia vigtig for Maersks havneforretning 

"Port of Virginia har nydt godt af særlige fordele, der har holdt Virginias transportudvalg og konkurrenter hen i årtier. Disse fordele er blevet nedbrudt af markante forbedringer og investeringer i konkurrerende havne, der fjerner forretninger fra Virginia," sagde John Crowley, der fremhævede de store investeringer, der bliver foretaget i New York, Savannah, Charleston og Baltimore:

"Disse investeringer er en alvorlig udfordring og kan ikke sløre den sande historie om Virginia International Terminal og Port of Virginia (VIT)," understregede John Crowley, der afviste de seneste tal fra havnen som udtryk for vækst:

"VIT oplyste for nylig om en otte procents vækst i fragtmængderne i 3. kvartal 2012 i forhold til 2011, og vi ønsker dem tillykke med denne kortsigtede nyhed. Men mængderne i havnen ligger to procent under niveauet i 2008, og aktiviteten i Port of Virginia er faldet med 16 procent under recessionen."

Ifølge Mærsk står Port of Virginia ved en skillevej, der kræver øjeblikkelig handling.

"Sandheden er, at fragtmængderne i Virginia er bagud, ikke foran, i forhold til konkurrerende havne. Den eneste måde hvorpå Port of Virginia kan vokse, er at investere massivt i forbedringer, som er nødvendige for at imødekomme fremtidens efterspørgsel. Disse investeringer må ikke udsættes, mens vi fejlagtigt skal gå og vente på et mere belejligt tidspunkt for at se kendsgerningerne i øjnene. Investeringerne skal foretages nu. Ikke senere. Og ingen ved bedre end dem, at hverken (staten, red.) Virginia eller Port of Virginia har den nødvendige kapital til at gennemføre de nødvendige investeringer," sagde John Crowley:

Mærsk lancerer nyt website om bud på Virginia 

"Som vist her er det sande billede af Port of Virginias resultater et driftsunderskud på 29 mio. USD i 2012, og et underskud på 25 mio. USD forventes i 2013. Virginia International Terminal sender ingen penge tilbage til Commonwealth (Virginia, red.). Ethvert udsagn, der påstår det modsatte, er fejlagtig," lød det fra John Crowley, der opfordrede beslutningstagerne til at stille kritiske spørgsmål og forlange klare svar, når de gennemgår tilbuddet fra Virginia International Terminal.

Det er uklart, hvornår politikerne i Virginia tager stilling til, om Port of Virginia, der anses som delstaten Virginia og regionens måske vigtigste vækstmotor i forhold til beskæftigelse og antallet af virksomheder, der er tilknyttet havnen. Ifølge flere amerikanske medier er deadline for yderligere tilbud i december, mens selve afgørelsen kan blive i løbet foråret 2013.

Sean T. Connaughton, transportminister i Virginia, sagde mandag under høringen i senatskomiteen, at driften af de statslige havnefaciliteter ikke er finansielt holdbare, og at staten subsidierer havnemyndighederne med 60-70 mio. USD om året.

Maersk vil betale otte mia kroner kontant for Virginia Port 

Amerikansk oprør mod Maersk-plan vokser 

Maersk i stormvejr om milliard-tilbud i Virginia  

Mærsk sender åbent brev til Virginia-politikere 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også