Skatteminister afviser at give detaljer om rederiers kamp mod global skat

Skatteministeren forstår godt, hvis økonomisk pressede borgere synes, at det er urimeligt, at Maersk betalte meget lidt i skat af et overskud på over 200 mia. kr.
Skatteminister Jeppe Bruus var onsdag kaldt i samråd om rederiernes kamp for en minimumskat i OECD. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Skatteminister Jeppe Bruus var onsdag kaldt i samråd om rederiernes kamp for en minimumskat i OECD. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Politikere fra oppositionen måtte torsdag gå tomhændede hjem fra et samråd med skatteminister Jeppe Bruus, da de forsøgte at få svar på, om lobbyister fra danske rederier fik regeringen til at skifte standpunkt i OECD-forhandlinger i 2021 om en global beskatning af rederierne.

Skatteministeren afviste at løfte sløret for forhandlingerne med henvisning til, at internationale forhandlinger er fortrolige, og at han i øvrigt ikke var skatteminister på det tidspunkt.

”Præcis hvordan de forhandlinger er forløbet i et lukket, fortroligt rum, er det meget svært for mig at svare på,” sagde Jeppe Bruus.

”Det er jeg simpelthen ikke i stand til at svare på,” gentog han.

SF og Enhedslisten havde kaldt skatteministeren i samråd, efter DR i februar dokumenterede en målrettet lobbyindsats fra Maersk og rederiernes interesseorganisation, Danske Rederier, for at undgå beskatning.

Svært at svare på

Rederierne havde forsøgt at overtale den danske regering til at afvise, at rederierne skulle omfattes af OECD-forslaget om en global selskabsskat for internationale virksomheder.

”Vi var konkret bekymret for, hvordan de her regler ville blive implementeret. Og vi havde en konkret bekymring om, at det ville skabe en øget konkurrenceforvridning,” sagde Maersks skattechef, Mette Mellemgaard Jakobsen, til DR den 8. februar i år.

Forhandlingerne endte med, at rederier blev undtaget fra den globale selskabsskat på minimum 15 pct., selvom den danske regerings udgangspunkt for forhandlingerne var, at ingen erhvervssektorer skulle undtages fra minimumsbeskatningen.

Formålet med den globale skat er at sikre beskatning af multinationale virksomheder, som er kendt for at slippe billigt i skat. Det gælder også rederierne, som via den såkaldte tonnageskat slipper med en beskatning på få procent.

Skatteminister Jeppe Brus bekræfter, at regeringen havde haft ”en dialog” med rederierne forud for forhandlingerne i OECD.

Men på samrådet kunne han ikke oplyse, om Danske Rederier havde haft held til at påvirke processen, som hans forgænger, Morten Bødskov, havde ansvaret for.

”I hvilken grad den påvirkning har været der, er det meget svært for mig at svare på, men man er altså gået ind i de forhandlinger med det udgangspunkt, at der ikke skulle være nogen sektorundtagelser, og så har der været en lang række lande, der har haft interesser i at undersøge, hvad konsekvenserne ville være for rederierne,” sagde Jeppe Bruus med henvisning til forhandlingerne i OECD.

Gik fri af ny skat

Her lykkedes det rederierne at undgå en global beskatning – og ifølge ShippingWatchs kilder med indsigt i forløbet iværksatte rederierne på internationalt niveau en diskret, men massiv lobbykampagne for at torpedere OECD-forslaget.

Tre folketingsmedlemmer fra SF – Lisbeth Bech-Nielsen, Carl Valentin og Sigurd Agersnap – samt Trine Pertout Mach fra Enhedslisten havde bedt om samrådet.

De ønskede desuden at vide, om regeringen havde planer om at stramme beskatningen af rederierne, enten midlertidigt via beskatning af sidste års rekordoverskud, eller permanent ved en revision af tonnageskatten.

Det har regeringen ingen planer om, oplyste Jeppe Bruus, der dog godt kan forstå, at den meget lempelige beskatning af rederiernes milliardoverskud kan forekomme urimelig. 

”Hvis man sidder ude i Lemvig og har svært ved at få tingene til at hænge sammen, selv om man har to almindelige indkomster, men er presset og kan se, at udgifterne stiger, mælken og smørret stiger, og man så kan læse, at en virksomhed, der har et overskud på over 200 mia., betaler meget lidt i skat - kan jeg så sætte mig ind i, at det virker helt urimeligt?” spurgte Jeppe Bruus.

Det var et spørgsmål, han kunne svare på.

”Det kan jeg sagtens sætte mig ind i,” sagde skatteministeren.

Han gentog dog den forrige regerings synspunkt, at rederierhvervet er vigtigt for Danmark og opererer på helt særlige vilkår, der gør, at shipping ikke kan beskattes på samme måde som andre virksomheder.

Tonnageskatten, som de økonomiske vismænd har kritiseret som unødvendigt lukrativ, vil regeringen ikke røre, før et siddende ekspertudvalg kommer med dets anbefalinger til en reform statsstøtten til erhvervslivet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også