Maersk overlader en central del af sin grønne omstilling til markedskræfterne

Maersk chartrer over 400 skibe og vil omstille sig til at blive klimaneutral i 2040, men i dag er det ikke muligt at chartre et grønt skib. Rederiet satser på, at markedet vil løse problemet, siger klimachef til ShippingWatch.
Maersk råder aktuelt over på 735 skibe. Heraf er 405 skibe chartrede, og derfor ligger der en stor opgave i chartermarkedet, når det kommer til rederiets nye klimamål for 2040. | Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix
Maersk råder aktuelt over på 735 skibe. Heraf er 405 skibe chartrede, og derfor ligger der en stor opgave i chartermarkedet, når det kommer til rederiets nye klimamål for 2040. | Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix

Maersk vil gøre hele sin forretning klimaneutral i 2040, herunder virksomhedens flåde på 735 skibe, men størstedelen af Maersks flåde er chartrede skibe, og i dag findes der ikke et chartermarked for 'grønne' skibe.

Derfor baserer Maersk ifølge klimachef Morten Bo Christiansen sin grønne omstilling af flåden på en forventning om, at der i løbet af nogle år vil opstå et marked for bæredygtige, chartrede skibe.

"Man skal kunne chartre nogle skibe, som sejler på grønne brændstoffer, og det kan man jo ikke lige nu, men når der er et marked for det - om fem eller syv år, det ved jeg ikke - så skal chartermarkedet jo også med," siger Morten Bo Christiansen i et interview med ShippingWatch.

Ifølge analysehuset Alphaliner bestod Maersks flåde pr. 14. januar 2022 af 735 skibe, hvoraf rederiet selv ejer 330, mens 405 fartøjer er chartrede. Målt i tonnage udgør de chartrede skibe dog kun 42 pct. af Maersks samlede flådekapacitet på 4.275.542 teu.

Den del af flåden, Maersk selv ejer, tegner sig med andre ord for 58 pct. af flådens transportkapacitet, men Maersks plan for virksomhedens grønne omstilling omfatter hele flåden, betoner Morten Bo Christiansen.

"I 2040 sejler vores flåde på grønne brændstoffer, men hvor meget, der er metanol eller ammoniak eller et syntetisk dieselprodukt, det ved vi ikke endnu. Vi kommer til at vælge den vej, der er økonomisk mest optimal," siger han.

Foreløbig lader grønne skibe til charter vente på sig. Virksomheden Seaspan, der er verdens største ejer af skibe til chartring, er i gang med et storstilet nybygningsprogram af 70 skibe, som alle er til olie eller flydende naturgas (LNG), der også er et fossilt brændsel.

Og sådan vil det være en rum tid endnu ifølge Seaspans COO, Torsten Holst, der i oktober i fjor sagde til ShippingWatch, at Seaspan endnu ikke har fået henvendelser om grønne skibe fra deres kunder.

Dog "kommer vi i stigende grad til at se metanol og ammoniak" som skibsbrændsel, vurderede han.

Naturlig flådefornyelse og retrofitting

Hvad angår Maersks egne skibe, er der tid til at udskifte dem ved naturlig flådefornyelse inden 2040 ifølge Morten Bo Christiansen.

Han peger på, at Maersk har bestilt "meget få" skibe de seneste fem år, og det ser han som en fordel i forhold til klimamålet.

"Specifikt på vores flåde er vi hjulpet af, at det er et stykke tid siden, vi har lavet nybygninger, så vi har ikke en masse spritnye skibe, som kun kan sejle på olie. Vi har en ordrebog på 13 skibe, og de kan alle sejle på grønne brændstoffer," siger Morten Bo Christiansen.

Ikke alle skibe skal udskiftes. Et antal af Maersks store containerskibe kan ombygges, retrofittes, så de kan sejle på metanol.

Maersks tyske konkurrent Hapag-Lloyd besluttede i 2019 at ombygge skibet Brussels Express til LNG som det første af i alt 17 store containerskibe. Projektet blev dog skrinlagt i oktober sidste år efter kun en ombygning, der ifølge rederiets CEO, Rolf Habben Jansen, havde vist sig "markant dyrere, end vi oprindelig havde håbet".

Hapag-Lloyd opgiver flere ombygninger af skibe til LNG: Dyrere end ventet 

Ifølge Morten Bo Christiansen vil ombygning af store skibe fra olie til metanol imidlertid give økonomisk mening.

"Når du retrofitter et skib til metanol, genbruger du langt, langt det meste, og derfor er det en overkommelig opgave. Og jeg kunne også forestille mig, at andre shippinglinjer vil gøre det samme, for det er en god måde at få fremdrift på," siger han med henvisning til, at store skibe, som allerede er i drift, ofte skal sejle i mange år, før de skal udskiftes.

"Når vi ser på flåden, kan vi derfor gennem naturlig flådefornyelse og sandsynligvis også retrofitting af nogle af de store skibsserier være i mål i 2040."

Teknologi skal hjælpe på lang sigt

På kort sigt venter Maersk, at omstillingen af flåden til grøn metanol og andre grønne brændsler bliver væsentligt dyrere, end hvis skibene fortsat sejlede på olie.

På lang sigt regner Maersk dog med, at ny teknologi vil jævne prisforskellen ud.

"På den helt lange bane er det et teknologispil, hvor prisen på vedvarende energi bliver ved med at falde, og hvor vi kan optimere på elektrolyseteknologi osv. Så over tid er vi ret overbeviste om, at der ikke vil være en præmie på det (grøn energi, red.)," siger Morten Bo Christiansen.

Men indtil markedet og teknologien er modne, vil Maersk bane vej for den grønne omstilling ved at investere i tætte partnerskaber med leverandører af grøn energi - uden selv at involvere sig direkte i produktionen.

"Vi er ikke interesseret i at blive et konglomerat igen (...) men når det er sagt, så er det af ekstremt stor strategisk betydning for os at få skaffet de her brændstoffer," siger Morten Bo Christiansen.

Forsker og NGO roser Maersks nye klimamål men savner yderligere skridt

Maersk og Hapag-Lloyd strammer klimamål i kølvandet på krav fra store kunder

Tætte partnerskaber skal indhegne risiko i Maersks metanol-planer 

Maersk rykker klimamål – vil være klimaneutral i 2040

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også