Danske redere tjente 59 mia kr og betalte 153 mio kr i tonnageskat

Nye tal fra Skatteministeriet viser, at danske rederier beskattes lempeligt trods meget store indtægter. Nu kan rederiernes særlige beskatning, tonnageskatten, ende på skatteministerens bord.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF JENS THOMSEN & SØREN PICO

De danske rederier har aldrig tjent så mange penge som nu, hvor milliarderne ruller ind takket være coronapandemi, flaskehalse i havnene og store transportforsinkelser.

Det går især godt for container- og tørlastrederierne, og Maersk venter, at 2021 bliver koncernens hidtil bedste år.

Ikke desto mindre nyder danske redere godt af en favorabel beskatning, den såkaldte tonnageskat, som stiller skibsfarten væsentligt bedre end andre erhverv, der betaler normal selskabsskat af deres indtjening.

Materiale fra Skatteministeriet belyser danske rederiers skattebetalinger i de seneste år. Ministeriets tal viser blandt andet, at danske rederier i 2018 fik et samlet overskud på 58,6 mia. kr., hvilket udløste en tonnageskat på 153 mio. kr. samt selskabsskat på 1,2 mia. kr.

Efterlyser opgør med tonnageskat

Det er en alt for lempelig beskatning, mener Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der har bestilt svarene fra Skatteministeriet. Efter Hyllesteds opfattelse kalder rederiernes lempelige beskatning på et politisk opgør med tonnageskatten.

”Man burde rulle tonnageskatten tilbage efter vores mening og sige, at rederierne skal beskattes efter ganske almindelige regler,” siger Henning Hyllested i en kommentar til ShippingWatch om de svar, han har modtaget fra Skatteministeriet.

Ifølge ministeret har rederierne under tonnagebeskatning betalt mellem 128 og 164 mio. kr. årligt i tonnageskat i årene 2014 til og med 2019.

Tonnageskatten omfatter kun rederiaktiviteter, mens f.eks. havnedrift og landtransport beskattes efter normal selskabsbeskatning.

Betalingen af selskabsskat spænder derimod fra et skattemæssigt underskud på 580 mio. kr. i 2016 til en skattebetaling på 1,2 mia. i 2018. I 2019 betalte rederierne 358 mio. kr. i selskabsskat af andre aktiviteter end rederidrift, mens selve rederidriften kun indbragte 164 mio. kr. i tonnageskat.

"De svar, vi har fået indtil videre, bekræfter jo, at der er betydelige skattelettelser til et erhverv, som egentlig tjener meget godt. Indtjeningen farer lidt op og ned, men de tjener godt, og nu står de over for nogle sande gyldne år, så vidt man kan læse sig til,” siger Henning Hyllested med hentydning til container- og bulkrederiernes rekordstore indtjening i år.

Han er parat til at indkalde skatteministeren i samråd om sagen.

Lav beskatning er global

Skatteministeriet har også regnet på de tonnagebeskattede rederiers totale regnskabsmæssige resultat, som for perioden 2014 til 2019 toppede i 2018 med 58,6 mia. kr. Det år betalte rederierne 153 mio. kr. i tonnageskat, som beregnes ud fra redernes samlede tonnage. Rederiernes selskabsskat var på 1,2 mia. kr.

Det svageste resultat i perioden præsterede rederierne i 2016 med et samlet underskud på 15,1 mia. kr. Det år betalte rederierne 128 mio. kr. i tonnageskat.

Skatteministeriet påpeger, at rederiernes regnskabsmæssige resultater kan omfatte aktiviteter i udlandet, som ikke beskattes i Danmark. Desuden er drifts- og skatteregnskaber udformet efter forskellige regelsæt og derfor ikke umiddelbart sammenlignelige.

Det er Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, som har sendt en række spørgsmål til skatteminister Morten Bødskov (S) om redernes skatteordninger. | Foto: PR / Enhedslisten
Det er Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, som har sendt en række spørgsmål til skatteminister Morten Bødskov (S) om redernes skatteordninger. | Foto: PR / Enhedslisten

Den lave beskatning af rederierne er ikke et særligt dansk fænomen. Som tidligere omtalt af ShippingWatch har ITF/OECD beregnet, at skibsfarten over en 15-årig periode fra 2005 til 2019 slap med en årlig beskatning på 7 pct. i gennemsnit.

Henning Hyllested erkender, at rederierne har stor politisk indflydelse i Danmark, og at det derfor kan blive svært at ændre deres vilkår.

"Det er nogle mastodonter at give sig i kast med, og det er der ikke ret mange, der har lyst til. Men når de tjener så mange penge og samtidig får store skattelettelser, så dør man ikke at betale lidt mere i skat som rederi," siger han.

ShippingWatch har også talt med Danske Rederiers viceadm. direktør Jacob K. Clasen. Læs hans kommentarer her.

Analysehus: Shippingbranche betalte blot 7 pct i skat over 15 år 

Historisk OECD aftale vedtaget om global minimumsskat 

Ny global selskabsskat kolliderer med rederiernes tonnageskat 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også