ShippingWatch

Søren Skou foreslår 150 dollar CO2-skat på skibes udledning

Maersk CEO Søren Skou foreslår ifølge Bloomberg en skat på udledning fra traditionelt skibsbrændstof på 150 dollar pr. ton.

Foto: Nanna Navntoft/Politiken/Ritzau Scanpix

Søren Skou, der er administrerende direktør i A.P. Møller-Maersk, foreslår en særlig skat på udledning fra traditionelt skibsbrændstof.

Selve forslaget om en afgift er ikke nyt, men Maersk-direktøren giver nu et konkret bud på 150 dollar per ton CO2, der udledes.

Det skriver Bloomberg News.

Rederierne betaler i runde tal cirka 450 dollar for et ton skibsbrændstof, og ifølge Bloomberg News lyder opfordringen på en gradvis indfasning fra 2025, hvor skatten skal starte på 50 dollar per ton CO2.

Opfordringen fra Søren Skou kommer forud for et møde i FN's søfartsorganisation IMO, som finder sted i midten af juni.

Her mødes skibsfartsnationer fra hele verden for at diskutere regulering af industrien. En stor del af medlemslandene er imod en skat eller afgift, som også omtales som en "karbon-pris", mens flere andre lande taler for.

En skat på udledningen skal indføres for at få skibsindustrien til i stedet at satse på mere bæredygtige brændstoftyper.

En skat vil "hjælpe med at bygge mellem de fossile brændstoffer, der bruges af skibe i dag og de grønne alternativer, der lige nu er dyrere. IMO's medlemslande spiller en afgørende rolle i at sikre produktionen og tilgængeligheden af udledningsfrie brændstoffer," skriver Søren Skou i en opdatering på LinkedIn.

Han understreger samtidig vigtigheden af, at ordningen bliver global, så konkurrencen ikke forvrides i den globale industri.

IMO har en målsætning om halvere skibsfartens udledning af CO2 senest i 2050, når man sammenligner med niveauet i 2008. Det mener flere lande og rederier, heriblandt Maersk, er uambitiøst.

Maersk har planer om at have et CO2-neutralt skib på vandet i 2023. Desuden er det meldingen, at samtlige af de skibe, rederiet bestiller fra nu af, skal kunne sejle på grønne brændstoffer.

Maersk er frustreret over det nye udspil til IMOs CO2-mål for 2026 

Singapore-rederi støtter en CO2-skat for shipping 

NGO foreslår høj global CO2-afgift på bunkerolie for at nå klimamål 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Corona-smitte i den sydkinesiske havn Yantian skaber kaos på containermarkedet. Erhvervsmanden Thor Stadil erkender at have mistimet sit forsøg som skibsejer, der har kostet ham og kreditorer store tab. Eitzen-familien, der ejer Christiania Shipping, vil gerne se på fusioner. Vigtige dage for global shipping: IMO's miljøkomité holder møde.

Europas maritime industri får ny formand

Organistationen Sea Europe, der repræsenterer skibsværfter og maritimeudstyrsproducenter i Europa, har udpeget en ny formand, der tidligere har stået i spidsen for Damen Group.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs