ShippingWatch

NGO foreslår høj global CO2-afgift på bunkerolie for at nå klimamål

Green Transition Denmark, som er en del af Clean Shipping Coalition, mener, at en stigende CO2-afgift på bunkerolie fra 2025 og årene frem kan tvinge shippingindustrien til at bruge grønne brændstoffer som metanol eller ammoniak. Forbrugerpriserne vil ikke stige mærkbart, lyder det.

Foto: PR-foto Green Instruments/69734198

Hvis shippingindustrien skal blive klimaneutral i 2050 og CO2-udledningerne bankes i bund, er der ingen vej udenom, at industrien selv eller politikerne indfører meget høje globale afgifter på den forurenende, traditionelle bunkerolie som skibsfarten bruger.

Det vurderer Green Transition Denmark, som er en NGO og en del af Clean Shipping Coalition, der har observatørstatus i FN's maritime organisation IMO.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Tradelens håber snart at få store Maersk-rivaler endeligt ombord

Hapag-Lloyd og ONE glimrer ved deres fravær på den digitale platform Tradelens, selvom de for to år siden meddelte, at de ville gå med. "Vi er håbefulde om, at de meget snart vil tilslutte sig," siger Tradelens-chef Mike White. Hapag-Lloyd venter at træffe en endelig beslutning inden længe.

Scandlines henter ny topchef fra bryggeri

Scandlines skifter ud på topchefsposten. Efter mere end ti år i spidsen for rederiet stopper Søren Poulsgaard Jensen som adm. direktør. Afløseren er hentet i Royal Unibrew.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs