ShippingWatch

Maersk er frustreret over det nye udspil til IMOs CO2-mål for 2026

Alt tyder på, at IMO støtter et forslag om blot at sænke skibsfartens CO2-intensitet med 11 pct. i 2026. "Vi deler frustrationen, der er hos mange medlemslande," lyder det fra Maersk. Danske Rederier tror på, at forslaget bliver vedtaget på MEPC-mødet om få dage.

Foto: PR / IMO

Spændet mellem de mindst ambitiøse og mest ambitiøse nationer i IMO-kredsen er afgrundsdyb, når det drejer sig om, hvor meget skibsfarten kan sænke sin CO2-intensitet med.

Intensiteten er det helt centrale begreb for, hvordan den globale shippingindustri kan forbedre regnskabet for sin drivhusgasudledning frem mod 2030, hvor det handler om, at skibene skal være mere effektive og drives mere effektivt.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Tradelens håber snart at få store Maersk-rivaler endeligt ombord

Hapag-Lloyd og ONE glimrer ved deres fravær på den digitale platform Tradelens, selvom de for to år siden meddelte, at de ville gå med. "Vi er håbefulde om, at de meget snart vil tilslutte sig," siger Tradelens-chef Mike White. Hapag-Lloyd venter at træffe en endelig beslutning inden længe.

Scandlines henter ny topchef fra bryggeri

Scandlines skifter ud på topchefsposten. Efter mere end ti år i spidsen for rederiet stopper Søren Poulsgaard Jensen som adm. direktør. Afløseren er hentet i Royal Unibrew.

Maersk-satsningen Tradelens har taget hul på kinesisk udrulning

Maersk og IBM's digitale satsning Tradelens har allieret sig med statsejet kinesisk selskab om en udrulning i Kina for at få kinesiske importører og eksportører ombord. Kina er et kritisk marked for platformen, som der fra Esplanaden ventes klar vækst fra i år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs