ShippingWatch

IMO er ved at indføre CO2-regler som stort set alle i shippingindustrien er imod

Det er svært at finde nogen, der mener, at IMO's kommende CO2-beregner AER vil gavne miljøet. Alligevel ser den ud til at blive vedtaget om en måned. ShippingWatch har bedt Dr. Elizabeth Lindstad fra Sintef forklare hvorfor. Hun præsenterer også et alternativ.

Chefforsker ved det uafhængige forskningsinstitut, Sintef Ocean Elizabeth Lindstad. | Foto: Elizabeth Lindstad

IMO-systemet er i gang med at vedtage en CO2-beregner, som de fleste i shippingindustrien ikke bakker op om. Til industriens store frustration.

Balladen om Annual Efficiency Ratio (AER), som ventes at blive vedtaget på MEPC 76 i næste måned, handler hovedsageligt om, at måleværktøjet ikke vil føre til en reduktion i CO2-udslippet, men i stedet føre til ineffektivitet og ballastrejser og derfor går imod sin egen hensigt. Dertil kommer, at der er foruroligende lidt opbakning til beregningsværktøjet i shippingverdenen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Uenighederne sejrede, da IMO's miljøkomité forsøgte at skabe konsensus om nye klimaindsatser inden for skibsfarten. Maersk er frustreret. En stort tænkt, men kritiseret metanolfabrik i USA med Hafnia som medinvestor smuldrer. Springer konkurrenterne på Maersks Tradelens blockchain-projekt, der nu rulles ud i Kina?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs