Sidste uges vigtigste historier: DSV i Saudi-Arabien, grønnere havne og EU-kritik

DSV’s milliardinvestering i en kontroversiel saudisk fremtidsby har ført til løftede øjenbryn hos bl.a. investorer i det store danske logistikselskab.
Foto: Neom / Pr
Foto: Neom / Pr

DSV investerer milliarder i saudisk kæmpeby

DSV's afgående topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
DSV's afgående topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

Den store danske logistikkoncern kunne tirsdag meddele, at DSV over de næste otte år skal investere fem mia. kr. og i levere logistik til den store fremtidsby Neom i Saudi-Arabien.

Projektet har fået hård kritik i en rapport fra FN, og derfor lød det fra flere professorer, at DSV risikerer at få alvorlige ridser i lakken og i værste fald at blive medskyldig i krænkelser af menneskerettighederne.

To af de største investorer i DSV - Nordea og Skagen Fondene - har efterfølgende udtalt, at de vil have topledelsen til at svare på, om logistikselskabet har styr på politiske risici og overholdelse af menneskerettigheder i projektet. 

Professorer advarer: DSV løber risiko med kæmpe projekt i Saudi-Arabien

Tunge investorer kræver svar fra DSV-ledelsen om saudisk milliardprojekt

DSV har tænkt sig godt om før ja til kontroversielt projekt i Saudi-Arabien

DSV skal investere milliarder i statsligt projekt i Saudi-Arabien

APM Terminals vil elektrificere havne

Foto: Apm Terminals
Foto: Apm Terminals

Mærsks havneselskab APM Terminals har i samarbejde med sin største konkurrent, DP World, darbejdet en strategi, som skal mobilisere branchen og få den til at omlægge kraner og andet udstyr i containerterminalerne, som normalt drives på diesel, til el.

”Vi vil jo gerne ændre agendaen, så vi kan få gjort noget ved de her klimaproblemer, som vi har snakket om i flere år,” siger topchefen i APM Terminals, Keith Svendsen, til ShippingWatch.

Det er de to selskabers vurdering, at hvis de forskellige aktører i havnene skrider til handling nu, vil de elektrisk drevne alternativer kunne nå et tipping point om to til otte år.

Mærsks havnechef med grønt opråb til branchen: Vi skal løfte i flok

Containerrederier i kritik af skrottet særregel

Foto: Chris Helgren
Foto: Chris Helgren

World Shipping Council kom i denne uge med kritik af EU for beslutningen om at droppe den særlige konkurrenceregel for rederier.

Det baserer sig på en selvmodsigende analyse, mener lobbyorganisationen, som bl.a. repræsenterer bl.a. MSC, Mærsk og CMA CGM.

”Det er mere politik end substans,” siger adm. direktør John Butler om den opsigtsvækkende afgørelse, som kom fra Europa-Kommissionen i forrige uge.

Læs også om..

Den globale flåde af containerskibe har nu nået den højeste gennemsnitlige alder til dato på 14,2 år. Det er højere end for både tank- og tørlastsegmenterne, viser analyse fra Bimco. 

Offshorerederiet Esvagt, som i 2023 haft mere fart i olie- og gas forretningen, og det smitter positivt af på resultaterne.

Bunker Holding har meldt ud, at bunkerleverandøren kan levere biobrændstof i 80 havne globalt - men hvis det skal have en reel klimaeffekt, skal mængderne være markant større, siger professor.

Det er helt op til verdens politikere, om olieefterspørgslen over de næste syv år skal stige eller falde. Det springende punkt er, om politiske løfter og mål i klimapolitikken om at reducere udledningen af CO2 indfries til fulde eller ej, fremgår det af Det internationale Energiagenturs (IEA) nye rapport World Energy Outlook 2023.



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også