Tunge investorer kræver svar fra DSV-ledelsen om saudisk milliardprojekt

Nordea og Skagen Fondene, som er blandt de største aktionærer i DSV, er bekymrede for, om selskabet har styr på den politiske risiko.
”De historier, der har været fremme i pressen, tyder på, at der er aspekter, der ikke har været fuldstændigt afdækket," siger Eric Pedersen, chef for bæredygtige investeringer i Nordea. | Foto: Nordea Pressefoto
”De historier, der har været fremme i pressen, tyder på, at der er aspekter, der ikke har været fuldstændigt afdækket," siger Eric Pedersen, chef for bæredygtige investeringer i Nordea. | Foto: Nordea Pressefoto

To af de største investorer i DSV vil have topledelsen til at svare på, om logistikselskabet har styr på politiske risici og overholdelse af menneskerettigheder i et milliardstort byprojekt i Saudi-Arabien.

DSV skal sammen med det statslige selskab Neom frem til 2031 stå for en samlet logistikløsning til en splinterny saudisk ørkenby, der har landets kronprins Mohammed bin Salman bag sig.

Projektet, der løber op i samlede investeringer på 10 mia. dollar, fik i foråret FN’s vagthund for menneskerettigheder på nakken.

Kritikken har fået advarselslamperne til at lyse hos Nordea, der er 13. største aktionær i DSV.

”I forbindelse med DSV’s joint venture-projekt med saudiarabiske Neom er vi bekymrede for, om DSV har været grundige i deres due diligence – særligt når det kommer overholdelsen af menneskerettigheder,” siger Eric Pedersen, som er chef for bæredygtige investeringer i Nordea Asset Management, i et svar til ShippingWatch.

”De historier, der har været fremme i pressen, tyder på, at der er aspekter, der ikke har været fuldstændigt afdækket. Derfor afventer vi lige nu mere klarhed over, hvordan DSV vil håndtere de udfordringer, der er,” siger han.

Det er ikke kun Nordea, som er bekymret. Skagen Fondene er den 17. største investor i DSV og rynker også umiddelbart på næsen.

”Vores spontane reaktion er en dosis skepsis. Vi er ikke dømmende, men vil gerne vide mere, fordi vi i Skagen Fondene er meget forsigtige, når det gælder investeringer i selskaber, som opererer i lande med politisk risiko,” siger Knut Gezelius, porteføljeforvalter i Skagen Fondene, til ShippingWatch.

Den norske investor mener generelt, at virksomheder skal være ekstra grundige, når de gør forretning i kongedømmet.

”Vi mener i lighed med andre, at der er en etisk problematik, når det gælder investeringer i Saudi-Arabien,” siger han.

Anklager om henrettelser

Det nye byområde, der skal bygges i Neom-regionen i den nordvestlige del af Saudi-Arabien, blev lanceret i 2017 og har fået hård kritik for at bryde menneskerettighederne.

I en FN-rapport fra maj 2023 fremgår det, at mennesker fra Howeitat-stammen, der bor i regionen, er blevet fordrevet, og at deres hjem er blevet revet ned uden tilstrækkelig kompensation for at gøre plads til byen. 

En mand fra stammen er desuden blevet dræbt, tre mænd har fået en dødsdom, og yderligere tre har fået fængselsdomme på 50 år for terroranklager. 

Saudi-Arabien har afvist anklagerne i FN’s rapport. 

I maj kontaktede FN alle 18 internationale selskaber, som regeringen i Saudi-Arabien har involveret i Neom-projektet, for at gøre dem opmærksom på problemerne med grove overtrædelser af menneskerettigheder knyttet til Neom-projektet.

DSV har gjort sig grundige overvejelser

DSV oplyser til ShippingWatch, at logistikselskabet har tænkt sig godt om, inden det lagde billet ind på den lukrative opgave.

”Vi anerkender, at der er dilemmaer, og vores konklusion er, at det er bedst at engagere sig i verden. Vi følger anbefalinger fra bl.a. FN, EU og den danske regering, der opfordrer til øget integration, samhandel og partnerskaber med Saudi-Arabien,” lyder det i et skriftligt svar fra executive vice president Flemming Ole Nielsen.

Den danske speditør understreger, at den har gjort sit forarbejde grundigt.

”Hvor der handles, vil der også altid være en risiko. Det er også tilfældet her, og derfor har vi lavet en grundig risikoanalyse og en robust joint venture-aftale med Neom,” siger Flemming Ole Nielsen.

Den børsnoterede koncern påpeger desuden, at den har været til stede i Saudi-Arabien i 20 år, og at den i dag har ca. 1.000 ansatte i landet. 

”Vi har således god erfaring på markedet, og vi driver vores forretning baseret på samme høje forretningsetiske standarder som i resten af verden,” lyder det i svaret.

Logistikselskabet vil investere 2,45 mia. dollar fra 2025 i et partnerskab med Neom-selskabet, hvor danskerne i otte år skal stå for al logistik fra og til den nye by, som ventes at stå færdig omkring 2030.

DSV skal eje 49 pct. af det nye joint venture, mens Neom får en ejerandel på 51 pct. Aftalen kommer med et forventet afkast på 20 pct. før skat og vil bidrage med en årlig indtjening på ca. 3,5 mia. kr. til DSV. 

Ifølge en markedsrapport fra Sydbank betyder det, at den nye saudiske kontrakt på sigt vil overstige det årlige indtjeningsniveau i en af DSV’s to mindste divisioner.

Vil grave videre

Trods udsigten til en solid gevinst på projektet, så betragter Skagen Fondene alligevel projektet som risikabelt.

”De kommercielle muligheder i projektet hænger jo også sammen med den politiske risiko. Om et projekt kommercielt kan regnes hjem, afhænger af om de juridiske forudsætninger er pålidelige, og det er de ikke altid i lande med høj politisk risiko,” siger Knut Gezelius.

Han er ansvarlig for den norske kapitalforvalters aktiefond Skagen Global, hvor DSV-aktien er den største enkeltinvestering og udgør seks pct. af en samlet formue på 36 mia. norske kr. – eller hvad der svarer til ca. 23 mia. kr. 

”Vi er meget sensitive over for politiske risici. Vi har f.eks. ikke haft nogen investeringer i Rusland siden 2015 eller i Tyrkiet siden 2016. Vi ejer heller ikke aktier i selskaber, der er børsnoteret eller placeret i Mellemøsten,” siger Knut Gezelius fra Skagen Fondene. | Foto: Pr-foto
”Vi er meget sensitive over for politiske risici. Vi har f.eks. ikke haft nogen investeringer i Rusland siden 2015 eller i Tyrkiet siden 2016. Vi ejer heller ikke aktier i selskaber, der er børsnoteret eller placeret i Mellemøsten,” siger Knut Gezelius fra Skagen Fondene. | Foto: Pr-foto

Skagen Fondene har ifølge Bloomberg i øjeblikket aktier til en værdi af 2,1 mia. norske kr. i den danske børsvirksomhed.

Porteføljeforvalteren understreger, at han i udgangspunktet har meget stor tillid til DSV-ledelsen, der ”historisk har vist en fænomenal evne til at skabe værdi” for aktionærerne.

”Vores grundholdning er, at hvis DSV-ledelsen siger, at projektet kan rummes inden for selskabets politikker, så tror vi på det. Men vi vil gerne vide mere. Vi har kun kendt til projektet i nogle dage og kommer derfor til at grave videre i det,” siger Knut Gezelius.

DSV’s aktiekurs er faldet med lidt over 25 pct. den seneste måned, hvor selskabet bl.a. har fremlagt regnskab og annonceret, at adm. direktør Jens Bjørn Andersen bliver afløst driftsdirektør Jens Lund på topposten til september 2024.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også