Containerskibene er ældre end nogensinde

Gennemsnitsalderen vil formentlig falde med mange nye ordrer, vurderer shippingorganisationen Bimco. 
Ifølge Bimco er 21 pct. af containerflåden ældre end 20 år og står derfor overfor skrotning inden for få år. | Foto: AP/Ritzau Scanpix
Ifølge Bimco er 21 pct. af containerflåden ældre end 20 år og står derfor overfor skrotning inden for få år. | Foto: AP/Ritzau Scanpix

Containerskibene overgår nu både tørlast- og tanksegmentet, når det kommer til alder. 

Gennemsnitsalderen for den globale containerflåde er 14,2 år, hvilket er den højeste til dato, skriver shippingorganisationen Bimco i en analyse.

”Containerskibe har nået deres hidtil højeste gennemsnitsalder på 14,2 år, hvilket er den højeste gennemsnitsalder i de tre største shippingsektorer,” siger Niels Rasmussen, chefanalytiker for skibsfart hos Bimco. 

Den globale tørlastflåde har en gennemsnitsalder på 11,9 år, mens tankskibene i snit er 12,8 år gamle.

Ifølge Bimco er 21 pct. af containerflåden ældre end 20 år og står derfor overfor skrotning inden for få år. Det er især de mindre og mellemstore skibe på op til 2999 teu, som fylder i det ældste segment. 

70 pct. af alle skibene er over ti år gamle. 

De seneste år er der blevet bestilt mange nye skibe, som er på vej på vandet i de kommende år. Til gengæld har rederierne i høj grad fokuseret på at bestille nyt inden for de største segmenter. Dermed vil udskiftningen af de mindre, ældre skibe, ske langsommere. 

Der er ifølge Bimco bestilt 317 af de små og mellemstore skibe på op til 2999 teu, men 994 af skibene i det segment er mere end 20 år gamle. 

750 skibe på vej

Selv om prisen på containerfragt er raslet ned siden de gyldne tider under coronapandemien, hvor raterne var meget høje, er antallet af skrotninger fortsat på et relativt lavt niveau med 57 skrottede containerskibe de seneste ni måneder sammenlignet med 81 årligt i gennemsnit i de seneste ti år. 

Dog ventes den gennemsnitlige alder på containerskibe at være nedadgående de kommende år, vurderer Niels Rasmussen. 

I øjeblikket er der 750 containerskibe i ordrebogen til levering inden udgangen af 2025.

”Afhængigt af antallet af skibe, der sendes til skrot, vil det betyde, at gennemsnitsalderen falder, og at den gennemsnitlige energieffektivitet for skibe inden for alle størrelsessegmenter stiger. Desuden vil andelen af skibe, der kan bruge alternative kulstoffattige brændstoffer, stige,” udtaler analytikeren i meddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også