Havnelukninger har hjulpet DSV til årets femte opjustering

For femte gang i år opjusterer logistik-selskabet DSV sine forventninger til årsresultatet. Det sker efter et indtjenings-mæssigt stærkt tredje kvartal. Opdateret.
Topchef i DSV Jens Bjørn Andersen opjusterer forventningerne for femte gang i år. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Topchef i DSV Jens Bjørn Andersen opjusterer forventningerne for femte gang i år. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF MARKETWIRE OG SHIPPINGWATCH

DSV opjusterer forventningerne til hele 2021 efter et godt tredje kvartal. Det er femte gang i år, at transport- og logistikselskabet opjusterer resultatforventningerne.

DSV venter nu et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 15,25-16 mia. kr.

Tidligere var forventningen et resultat i intervallet 13,75-14,5 mia. kr.

Ved årsregnskabet for 2020 den 10. februar ventede DSV et EBIT før særlige poster på 10,5-11,5 mia. kr.

Opjusteringen mandag har grund i et stærkt tredje kvartal, hvor DSV ifølge et foreløbigt tal hentede et driftsoverskud (EBIT) før særlige poster på 4,45 mia. kr. mod 2,725 mia. kr. i tredje kvartal sidste år.

Resultatet er også bedre, end analytikerne havde ventet, da de ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde regnet med et driftsoverskud på 3,937 mia. kr.

Driften har i tredje kvartal været bedre end ventet i alle divisioner, men særligt den store division for luft- og søfragt har trukket fra.

Her kan blandt andet havnenedlukninger i Kina have spillet en rolle, vurderer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

De har nemlig været med til at sikre DSV endnu højere "yields" - bruttoresultatet per fragtet enhed.

"Det er særligt Air & Sea, der præsterer rigtig godt. En af årsagerne kan være de havnenedlukninger i Kina, vi har set på det seneste. De har givet yderligere kapacitetspres, og det har givet anledning til nye løft i yields," siger Mikkel Emil Jensen til MarketWire.

"Den positive udvikling i første halvår er fortsat ind i tredje kvartal, og vi har set en stærk finansiel præstation på tværs af alle divisioner, der har haft resultater, som har overgået vores forventninger - særligt i Air & Sea," skriver DSV i en meddelelse.

Opjusteringen er baseret på, at den nuværende situation i fragtmarkederne, der er præget af stærk efterspørgsel og begrænset kapacitet, vil fortsætte året ud.

Samtidig indregner DSV også en planmæssig integration af Agility Global Integrated Logistics, som det danske selskab overtog i slutningen af april.

DSV præsenterer sit endelige regnskab for tredje kvartal den 26. oktober.

(Artiklen er opdateret med analytiker-kommentar den 12. oktober 2021 klokken 6.55)

DSV og Maersk er blandt Danmarks tre største virksomheder

Maersk-chef ser forsyningsproblemer "vare et pænt stykke ind i 2022" 

Flaskehalse vokser - 54 containerskibe i kø ud for Los Angeles 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også