ShippingWatch

DB Schenker advarer containerrederier mod indtog i logistik

Maersk og CMA CGM har begge erklærede mål om at vokse betydeligt inden for logistik. Men hos tyske DB Schenker advarer søfragtchef Thorsten Meincke containerrederierne mod den strategi. "Hvis du er et rederi, bør du fokusere på at bruge dine skibe så godt som muligt," siger han i et interview med ShippingWatch.

Foto: DB Schenker

Store containerrederier som Maersk og CMA CGM er i fuld gang med at opbygge logistikforretninger, der skal være med til at drive deres vækst i de kommende år.

Især Maersk sælger i dag sig selv mere som et integreret transportselskab end som et containerrederi, og den satsning blev videre udbygget i forbindelse med gruppens halvårsregnskab, hvor yderligere to opkøb inden for logistik blev meldt ud.

Men rederierne skal passe på med at gabe over for meget, lyder advarslen fra Thorsten Meincke, tyske DB Schenkers COO for Air & Ocean.

"Jeg er stor tilhænger af at holde opgaverne adskilt," siger Thorsten Meincke i et interview med ShippingWatch.

Jeg har et meget simpelt budskab her fra DB Schenker: Lad rederierne om at transportere det, for de ved bedst, og de kan sikre den bedst mulige globale balance i containerudbud"

Thorsten Meincke, COO Air & Ocean, DB Schenker

"Hvis du er et rederi, bør du fokusere på at bruge dine skibe så godt som muligt. Hvis du er en speditør, er dit fokus at levere den bedste løsning som muligt til dine kunder. Jeg tror ikke, at det fungerer, hvis du begynder at blande de to ting."

Han forklarer, at det helt store problem for rederier, der også laver spedition, er fleksibilitet.

"Hvis du ikke har plads på dine egne skibe, kan du ikke bare booke hos et andet rederi, som speditører ellers kan, fordi rederier ikke afslører fragtrater over for hinanden (FAK rates, red.)," siger han og henviser til, at det kan overtræde konkurrenceregler- og klausuler.

Maersk for integreret

DB Schenker valgte sidste år at fjerne sin forretning fra Maersk, efter gruppen lagde logistikforretningen Damco ind under sit Ocean-segment og på den måde skabte et integreret transportselskab.

Thorsten Meince afviser at kommentere beslutningen i detaljer. Men han medgiver, at integrationen spiller en rolle i, at DB Schenker i dag har sin forretning andetsteds, herunder hos franske CMA CGM, der også satser på logistik med datterselskabet Ceva Logistics. Det skaber mindre fleksibilitet med for meget integration.

"Jeg ser en klar forskel mellem CMA CGM og Maersk," siger han.

"Maersk laver begge dele, både som rederi og speditør, under ét, med et samlet lederskab og under et samlet brand. Det var derfor vi besluttede at forlade dem helt i foråret sidste år. Hos CMA CGM har de en integreret marketingafdeling, men vores samarbejde med dem som selvstændigt rederi er stadig upåklageligt, og vi ser ingen forstyrrelser overhovedet," siger han med henvisning til CMA CGM's samarbejde med Ceva Logistics, der konkurrerer med DB Schenker.

Maersk fastholder dog, at gruppen selv afbrød samarbejdet med DB Schenker.

Maersk dropper aftale med DB Schenker efter forsøg på at kapre kunder 

Tyske Hapag-Lloyd's storaktionær Klaus-Michael Küehne ejer også logistikselskabet Küehne+Nagel, men heller ikke her oplever Thorsten Meincke en interessekonflikt, der påvirker rederiets service eller Cevas position.

Lad rederierne om at drive skibene

Han understreger igen, at han ser de bedste resultater komme ud af, at de enkelte aktører fokuserer på deres specialitet.

Det betyder også, at speditører skal afholde sig fra at chartre skibe til deres egne laster, selv hvis det kan friste i det nuværende, overspændte marked, hvor alle stresser for at få plads på skibene.

(...) de her skibe ville blive meget bedre udnyttet af linjerederierne og ikke af speditører, der prøver på at blande sig eller ennda byder højere på charterraterne, for derefter at fylde skibet på rejsen ud og have det tomt, når det skal retur"

Thorsten Meincke, COO Air & Ocean, DB Schenker

"Hvis du regner på det, opdager du hurtigt, at det ikke giver mening. Den størse omkostning ved at chartre et skib vedrører positioneringen af tomme containere. Du har brug for, at kapaciteten løber effektivt, og de her skibe ville blive meget bedre udnyttet af linjerederierne end af speditører, der prøver på at blande sig eller endda byder højere på charterraterne for derefter at fylde skibet på rejsen ud og have det tomt, når det skal retur," siger Thorsten Meincke.

Han gjorde det i sidste uge klart over for ShippingWatch, at han oplever, containerrederierne gøre alt, hvad de overhovedet kan, for at transportere deres kunders fragt, og at de prøver på at arbejde så hurtigt som muligt.

"Jeg har et meget simpelt budskab her fra DB Schenker: Lad rederierne om at transportere det, for de ved bedst, og de kan sikre den bedst mulige globale balance i containerudbud. Og hvis der er skibe tilgængelige, lad rederierne om at drive dem," siger Thorsten Meincke.

DB Schenker forsvarer rederierne i rødglødende containermarked

Maersk leverer stor vækst i logistik-forretningen - men meget lidt kommer fra nye opkøb 

CMA CGM's ejerfamilie holder fast i målet om ekspansion  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Både tørlast- og containerrater falder markant. Norsk lovforslag kan være i strid med EØS-aftale. USA vil indføre store bøder i krænkelsessager på skibe. Og DFDS vinder på produktionsboom i Tyrkiet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs