Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
Danmark annoncerede planer om at sende fregat til Guinea-bugten, NGO satte spørgsmålstegn ved Maersks første CO2-neutrale skib, ny blockchain-platform med Hapag-Lloyd som medejer gik endeligt i luften i en uge, hvor det tyske rederi også bemærkede sig med et opkøb.
På et pressemøde annoncerede forsvarsminister Trine Bramsen (S) i denne uge, at Danmark vil sende en fregat til Guinea-bugten. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Danmark og forsvarsminister Trine Bramsen (S) har besluttet at sende en fregat til Guineabugten for at bekæmpe pirater.
Den danske fregat får mandat til at anholde pirater og beslaglægge våben, oplyste Forsvarsministeriet til ShippingWatch. Retsforfølgelse af pirater bliver problematisk, mener forsker.
Ngo stiller spørgsmålstegn ved Maersks CO2-neutrale skib
Foto: PR/Maersk
Maersk satser på den forkerte hest, når de lader deres nye CO2-neutrale skib sejle på metanol, mener Transport & Environment. Brændstoffet er hverken grønt eller bæredygtigt, lyder kritikken. "Vi evaluerer alle projekter og fremtidige samarbejdspartnere ud fra livscyklusanalyser," lød svaret fra Maersk.
Sean Fitzgerald er topchef for Maersk Container Industry, der lige nu kigger ind i et stærkt marked for at producere kølecontainere. | Foto: Maersk Container Industry
Tre år efter Sean Fitzgerald tog over som topchef for Maersk Container Industry og iværksatte vidtrækkende nedskæringer i Maersks containerdivision, går det lige nu stærkt med at fremstille nye kølecontainere.
Det kommer efter en årrække, hvor Maersk-selskabet har mere end halveret sin stab, lukket to fabrikker og sorteret tørcontainere fra. Selskabet er for nylig blevet rygtet som et muligt salgsemne.
"Året er startet stærkt, og vores fabrik er lige nu fyldt gennem den første halvdel af året." sagde Fitzgerald i et interview med ShippingWatch.
Blockchain-satset GSBN gik i denne uge i luften med en række store shippingselskaber bag sig. En af dem er Hapag-Lloyd, der ellers tidligere har meldt sin deltagelse i Tradelens. Det tyske rederi er fortsat i proces med at gå med hos Tradelens og tror på en "multiplatforms-strategi", lød det efterfølgende til ShippingWatch.
Her meldte japanske ONE desuden, at rederiet stadig forhandler med at gå med i Tradelens mere end et halvandet år efter at det kom frem, at rederiet ville tilslutte sig.
Om Lauritzen Fonden kapitaltilførsel til tørlastforretning, Dee4 Capitals bestilling af tankskibe, Emanuele Grimaldis favorit blandt de alternative brændstoffer, OSM Maritime.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.