Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch
Angrebet på to saudi-arabiske olieanlæg gav usikkerhed og nervøsitet i tankmarkedet i en uge, hvor også scrubbere, slow steaming og IMO's klimaplan for 2050 fortsat vækker stor debat i shipping. ShippingWatch satte desuden gang i en ny serie om to rederiers forberedelser mod 2020.
Angreb på saudi-arabiske olieanlæg vakte bekymring i shipping-industrien og især for tankrederierne. Området omkring Hormuz-strædet og ikke mindst Iran og Saudi-Arabien har været genstand for konflikter og geopolitisk uro igennem de seneste måneder. Den usikkerhed stiger nu, vurderede Concordia Maritimes topchef Kim Ullman over for ShippingWatch.
"Der sker måske et kort opsving i raterne, men det medfører også en stor risiko for, at det her får fjendskabet og gengældelsesangreb til at ekskalere, og at det kan blive rimelig grimt i regionen. Det er ikke godt," sagde han i starten af denne uge.
De forskellige løsninger til at nedbringe udledningen af CO2 og leve op til de kommende svovlregler vækker fortsat stor debat i shippingindustrien. Flere aktører gav i denne uge deres mening til kende om scrubbere, slow steaming og IMO's strategi om minimum en halvering af shippings CO2 i 2050.
I en ny serie har ShippingWatch fået eksklusiv adgang til de interne overvejelser og beslutninger, som to af verdens betydningsfulde rederier, J. Lauritzen og Hapag-Lloyd, gør sig frem mod de nye svovlkrav 1. januar 2020. Følg serien de kommende måneder.
Det ser bedre ud end længe på selve efterspørgselssiden for supply-rederierne. Men en kraftig overkapacitet af skibe står fortsat i vejen for en egentlig bedring i den pressede sektor. Derfor bør op mod 500 skibe blive ophugget i de kommende år, vurderede mæglerhuset Fearnley Offshore Supply i denne uge over for ShippingWatch.
Danske Norden udliciterer den tekniske drift af sine tørlastskibe til Synergy Group. Det betyder, at 11 medarbejdere i Norden mister deres job. Netop Synergy Group meddelte i denne uge, at selskabet åbner et kontor i København.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.