ShippingWatch

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Angrebet på to saudi-arabiske olieanlæg gav usikkerhed og nervøsitet i tankmarkedet i en uge, hvor også scrubbere, slow steaming og IMO's klimaplan for 2050 fortsat vækker stor debat i shipping. ShippingWatch satte desuden gang i en ny serie om to rederiers forberedelser mod 2020.

Foto: Social Media/Reuters/Ritzau Scanpix

Angreb på olieraffinaderi bekymrer tankredere

Angreb på saudi-arabiske olieanlæg vakte bekymring i shipping-industrien og især for tankrederierne. Området omkring Hormuz-strædet og ikke mindst Iran og Saudi-Arabien har været genstand for konflikter og geopolitisk uro igennem de seneste måneder. Den usikkerhed stiger nu, vurderede Concordia Maritimes topchef Kim Ullman over for ShippingWatch.

"Der sker måske et kort opsving i raterne, men det medfører også en stor risiko for, at det her får fjendskabet og gengældelsesangreb til at ekskalere, og at det kan blive rimelig grimt i regionen. Det er ikke godt," sagde han i starten af denne uge.

Tankrater kan komme under pres efter angreb på olieanlæg i Saudi-Arabien

Tankrederi efter angreb på olieanlæg: "Det kan blive rimeligt grimt"

Risk Intelligence om uro efter droneangreb: "Rederierne kan ikke gøre meget mere"

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb

Trump vil øge sanktioner mod Iran betragteligt efter angreb

Medie: Saudi-Arabiens olieproduktion er tilbage om 2-3 uger

 

Slow steaming og scrubbere til debat

Øresund.jpg
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

De forskellige løsninger til at nedbringe udledningen af CO2 og leve op til de kommende svovlregler vækker fortsat stor debat i shippingindustrien. Flere aktører gav i denne uge deres mening til kende om scrubbere, slow steaming og IMO's strategi om minimum en halvering af shippings CO2 i 2050.

Forsker bag kritisk scrubber-studie: "Man bør gentænke reglerne"

"Det er ærgerligt, at mange tror, at fartbegrænsning er den gyldne løsning"

Wallenius: Halvering af CO2-udslip er et absolut minimum

DFDS-miljøchef: Jeg spørger mig selv, hvordan slow steaming skal virke

Video viser defekt scrubber pumpe vand ud i maskinrummet

 

Ny serie sætter fokus på 2020-forberelser

doc77678s6uv8ym5dmujim.jpg
Foto: ShippingWatch

I en ny serie har ShippingWatch fået eksklusiv adgang til de interne overvejelser og beslutninger, som to af verdens betydningsfulde rederier, J. Lauritzen og Hapag-Lloyd, gør sig frem mod de nye svovlkrav 1. januar 2020. Følg serien de kommende måneder.

Følg J. Lauritzens og Hapag-Lloyds forberedelser til IMO 2020

 

Flere offshoreskibe skal ophugges

doc776qucn0i1d1dtf8y26a.jpg
Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Det ser bedre ud end længe på selve efterspørgselssiden for supply-rederierne. Men en kraftig overkapacitet af skibe står fortsat i vejen for en egentlig bedring i den pressede sektor. Derfor bør op mod 500 skibe blive ophugget i de kommende år, vurderede mæglerhuset Fearnley Offshore Supply i denne uge over for ShippingWatch.

Op mod 500 supply-skibe er kandidater til skrot

 

Norden udliciterer teknisk drift af tørlastskibe

doc776qvhslahw1ncizpm6i.jpg
PR/Norden Foto: PR/Norden

Danske Norden udliciterer den tekniske drift af sine tørlastskibe til Synergy Group. Det betyder, at 11 medarbejdere i Norden mister deres job. Netop Synergy Group meddelte i denne uge, at selskabet åbner et kontor i København.

Nordens nye samarbejdspartner åbner kontor i København

Norden afskediger 11 medarbejdere og køber arbejdsopgaver ude

 

Læs også om Maersk Tankers, Svitzers salg af Ardent, Ane Uggla, Norden, Stolt-Nielsens børsovervejelser, ny formand for maskinmestrene

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Svitzer og partner sælger Ardent videre

Ane Uggla stopper i Maersk Brokers bestyrelse

Et tryk på en knap gav hacker adgang til "kompromitteret materiale" om Norden

Stolt-Nielsen udsætter børsnotering af tankrederi

Ny formand vil gøre op med "nostalgien" om maskinmestrene

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere