Smedegaard advarede om korruptionssager i Maersk

Antallet af korruptionssager i Maersk Gruppen satte rekord i 2014 med i alt 13 anmeldelser, skriver Berlingske. For få måneder siden advarede CEO Nils Smedegaard helt åbent om de ødelæggende konsekvenser, sådanne sager kan få for hele gruppen.
Foto: Maersk Group
Foto: Maersk Group

Nils Smedegaard, CEO i A.P. Møller - Mærsk, advarede tilbage i oktober sidste år åbent om de voldsomme konsekvenser, det kan få for hele gruppen, hvis medarbejdere bliver involveret i korruptionssager. Nu viser det sig ifølge Berlingske, at antallet af korruptionssager i Maersk Gruppen satte rekord i 2014 med anmeldelse af i alt 13 korruptionssager, og at ni af sagerne fortsat er under intern efterforskning.

De voksende antal sager i Maersk Gruppen kan være forklaringen på, at Nils Smedegaard i en leder i Maersk Post i oktober 2014 og under overskriftenThe true cost of corruption og uden nærmere forklaring på timingen understregede, at korruption er en af de mest alvorlige risici, A.P. Møller - Mærsk står over for som en global virksomhed, hvor korruption er en udbredt risiko i mange af de lande, Maersk arbejder i.

Og ifølge Nils Smedegaard Andersen kan konsekvenserne være ødelæggende. Udover at korruption ødelægger den tillid, der er nødvendig for at skabe stabil økonomisk vækst, forøger det omkostningerne ved at drive virksomhed, ligesom det øger risikoen både juridisk og i forhold til virksomhedernes omdømme.

"Korruption udfordrer den globale containerindustri" 

Flere lande, senest Brasilien og Kina, har indført skrappe anti-korruptionslove, ligesom også kunder har strammet op, påpegede Nils Smedegaard Andersen.

"For at vinde forretninger skal vi demonstrere, at vi overholder alle relevante anti-korruptionslove. At bryde disse love kan udløse sanktioner i form af bøder for millioner af dollar. Uanset at de økonomiske omkostninger vil være voldsomme, afspejler de ikke de virkelige omkostninger for gruppen ved korruption," skrev Nils Smedegaard Andersen, der understregede, at Maersk har nul-tolerance over for bestikkelse og har uddannet tusindvis af medarbejdere rundt om i verden gennem gruppens anti-korruptionsprogram.

Maersk anklages for brasiliansk bestikkelse 

Det voksende antal korruptionssager i Maersk fremgår af gruppens såkaldte ansvarlighedsrapporter, som Berlingske har gennemgået. I to af de fire afsluttede sager fra 2014 har Mærsk konkluderet, at der ingen substans var. Men efterforskningen af de to øvrige sager viste, at der var så meget at komme efter, at Maersk-toppen har gennemført, hvad den kalder 'remedial actions' – eller på dansk 'afhjælpende foranstaltninger'.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det er første gang, at Maersk Gruppen har oplyst om konsekvenser af denne art, skriver Berlingske.

Maersk er i lighed med mange andre shippingvirksomheder en del af, og initiativtager til, det såkaldte Maritime Anti-Corruption Network.

"Tilfælde af korruption vil gøre ubodelig skade på vores navn," understregede Nils Smedegaard Andersen.

Smedegaard: Korruption en stor risiko for os 

Vennetjenester i Indien ryster APM Terminals 

Tre topfolk i APM Terminals fyret for brud på interne regler 

Maersk på ny i søgelyset i brasiliansk korruptionssag 

 

Maersk: Vi har alene betalt provision i Brasilien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også