ShippingWatch skrev tidligere, at der var kommet nye oplysninger frem i forbindelse med undersøgelsen af Petrobras. Det er ikke korrekt. Bloomberg skriver alene, at undersøgelsen er udvidet.
De brasilianske myndigheder har nu bredt undersøgelsen ud i den store sag mod brasilianske Petrobras, der for nylig førte til udskydelse af regnskabet for oliegiganten, der blandt andet omfatter Maersk.
Konkret går sagen på, at flere selskaber skal have betalt bestikkelse til Petrobras gennem forskellige agenter til den tidligere Petrobras-direktør Paulo Roberto Costa, som nu efter sin fængsling samarbejder med myndighederne om at afsløre parterne i korruptionsskandalen, der i Brasilien kaldes "bilvasken."
"Vi har nogle undersøgelser af for eksempel søtransport lavet af Paulo Roberto Costa med stærke beviser for betaling af bestikkelse til ham fra disse selskaber herunder Maersk," siger Carlos Lima, den øverste anklager i sagen i et interview med Bloomberg.
Til det skriver Maersk i en meddelelse.
"Vi har ikke fundet nogle indikationer på, at Maersk har været engageret i nogen forkerte eller ulovlige aktiviteter. Vi har også aktivt efterspurgt og villigt forsynet de brasilianske myndigheder med information og gennem ekstern rådgiver arrangeret et møde med Federal DA (district attorney) i juli 2014. Vi er ikke blevet kontaktet af de føderale myndigheder siden da, men forbliver fortsat klar til at samarbejde."
Meddelelsen er en opdateret version af det udsagn, som Maersk sendte ud, efter selskabet første gang blev nævnt i sammenhæng med korruptionssagen.
"Vi har alene betalt provision"
Det var i maj, at der første gang kom beskyldninger frem mod Maersk i forbindelse med Petrobras.
Beskyldningerne, der blev gengivet i Financial Times, gik på, at en skibsmægler, som Maersk har anvendt i Brasilien efter sigende skulle have betalt bestikkelsespenge til Paulo Roberta Costa, der havde en ledende stilling i Petrobras, der er Brasiliens dominerende olieselskab. Petrobras er samtidig en vigtig kunde for flere af Maersk Gruppens virksomheder, der arbejder inden for energi, ligesom Petrobas er vigtig for Maersk Gruppens konkurrenter.
Ifølge Época modtog Costa i alt 2,8 mio. USD fra 2006 til 2010 via skibsmægleren.
"Maersk har ikke en aftale med Paulo Roberto Costa. Provisionen betales ud fra almindelige og officielle regninger, som udstedes af den omtalte skibsmægler via officielle og konkrete bankforbindelser i Rio de Janeiro. Alle tank- og gasskibe på aftale med Petrobras afregnes på faste kontrakter ud fra det gældende markedsniveau," hed det i en skriftlig kommentar fra Maersk, der understregede, at selskabet arbejder imod enhver form for korruption og lever op til loven.
Maersk Gruppen henviste samtidig til, at de internationale standarder for at betale provision til mæglere er på 1,25 procent af det beløb, der tjenes på en charter-kontrakt af et skib.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
"I Brasilien, og idet der arbejdes udførligt inden for industriens normer, har Maersk Tankers også anvendt Gandra Brokerage som mægler og betalt 1,25 procent i provision. Maersk Tankers er det eneste Maersk selskab, der har haft forretninger med Gandra Brokerage," hedder det i meddelelsen fra Maersk.
Maersks forretningsforbindelse med Petrobras går helt tilbage til 1977.
Korruptionsanklagede Petrobras skærer i forventningerne
SBM Offshore indgår forlig i bestikkelsessager
Brasiliansk præsident indrømmer Petrobras-fejl