Maersk Line: Vi taber penge med de nuværende rater

Den mislykkede ratestigning på Asien-Nordeuropa fra 1. november gør ondt hos containerrederierne." Vi taber penge med det nuværende niveau," oplyser Maersk Line til ShippingWatch.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Ratestigningen på Asien-Nordeuropa den 1. november på op til 800 USD. per container og det bratte dyk over de følgende par uger kan mærkes hos de store containerrederier som Maersk Line. Rederiets chef for Asien-Europa, Lars Mikael Jensen, kalder det problematisk, at det ikke lykkedes for de store rederier at holde fast i de stigninger, der blev annonceret, men som var forsvundet allerede inden midten af november.

Raterne fortsætter styrtdyk på Asien-Europa 

"Med det nuværende niveau tjener vi ikke penge. Det er problematisk, at det ikke var muligt at fastholde niveauet, men markedet i november var åbenbart svagere med lavere fragtmængder, end man havde regnet med. Det kan hænge sammen med, at julen falder, som den gør i år med få arbejdsdage, der betyder, at kunderne sikrer sig ikke at komme til at ligge med lager," siger Lars Mikael  Jensen.

December skal lykkes

Han peger dog på, at raterne ikke er faldet længere tilbage, end hvor de lå i slutningen af oktober, men han tilføjer samtidig, at spotraterne nødvendigvis må op, og at Maersk Line på linje med de øvrige store containerrederier derfor har annonceret den næste ratestigning fra 15. december. Den, mener Lars Michael Jensen, er der gode chancer for kan blive fastholdt. Dels har behovet for en bedre indtjening ikke ændret sig, dels er januar traditionelt en mere travl måned op til det kinesiske nytår.

"Alle de store rederier har annonceret stigninger fra 500 til 650 USD. Det skal lykedes næste gang, hvis det alligevel ikke sker, er man nødt til at prøve igen," siger han.

SeaIntel: Kollaps på Middelhavet har bredt sig til hele Europa 

Lige for tiden forhandles flere af helårskontrakterne, som ifølge Maersk-chefen ser ud til at ende med et plus på 1.000 USD i forhold til, hvordan de landede for et år siden.

I fredags faldt spotraten på at få fragtet en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Europa med 146 USD til 1079 USD, svarende til et dyk på 11,9 pct.

Det er det største procentmæssige fald i år og kommer oven på dyk på henholdsvis 113 og 153 dollar på ruten de sidste to uger. Dermed er spotraten faldet 412 dollar per teu på tre uger, efter den ellers steg 417 dollar i de to foregående. Særligt Asien-Europa er væsentlige for Maersk Line, hvor ruterne optager omkring 40 pct. af kapaciteten.

Maersk forsøger sig med nyt rateløft på Asien-Europa

Asien-Europa-rater faldt voldsomt igen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også